گلونی

لرستان یکی از قطب های ژئوتوریسم در ایران

لرستان یکی از قطب های ژئوتوریسم در ایران

لرستان یکی از قطب های ژئوتوریسم در ایران

لرستان یکی از قطب های ژئوتوریسم در ایران

پایگاه خبری گلونی محمد پورخداداد: لرستان بهشتی برای زمین گردشگری یا ژئوتوریسم است.

استانی که از نظر تنوع آب‌هوایی و مکان‌های گردشگری کمبودی ندارد.

لرستان به حق یکی از قطب‌های ژئوتوریسم در ایران است.

با سفر به این استان در یک زمان و در فاصله کمی می‌شود هم از هوای گرم جنوب لرستان را تجربه کرد و هم در شمال و شرق و جنوب شرق استان لذت برف و هوای زمستانی را چشید. انبوه‌ترین جنگل‌های زاگرس در لرستان قرار دارند.

کوه‌های زیبایی چون اشترانکوه و نگین زیبای زاگرس یعنی دریاچه گهر از یک سو و دره‌های عمیق و شگفت‌انگیزی چون شیرز، تخت‌چو از سوی دیگر می‌تواند جذابیت‌های زیادی برای گردشگران باشد.

لرستان سرزمین آبشارهاست. نشانی زیبا‌ترین آبشارهای کشور در این استان پرآب و سرسبز است. در مسیر رودهای این استان بیش از ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک قرار دارد.

دیدن بیشه، وارک، نوژیو، آب سفید و چندین آبشار زیبای دیگر می‌تواند یک برنامه کامل گردشگری چند روزه باشد.

اما ژئوپارک‌‌های لرستان پدیده‌ ویژه این استان هستند.

لرستان یکی از قطب های ژئوتوریسم در ایران

شرح عکس: تاقدیس در لرستان
خمیدگی طبقات سنگ به‌وضوح مشخص است.
لایه‌های قدیمی در مرکز تاقدیس قرار دارند.

در استان لرستان سه منطقه شامل دره شیرز در شهرستان كوهدشت، منطقه اشترانكوه با محوریت دریاچه گهر در دورود و زمین لغزش سیمره و تالاب‌های پلدختر در شهرستان پلدختر به عنوان ژئوپارك معرفی شده‌اند.

برای یك ژئوتوریست، هدف كوهنوردی یا دیدن رودخانه‌های خروشان نیست و سفر به اینگونه مكان‌ها برای شناخت و مطالعه خود پدیده مانند كوه، تپه و دره و چگونگی پیدایش و ساختار آن است.

با همه اینها لرستان سهم چندانی از ژئوتوریسم کشور ندارد. این همه زیبایی می‌تواند منبع درآمد بالایی برای این استان محروم باشد.

در این بحث انقدر کم‌کاری شده است که برخی گردشگران وقتی از مناطق گردشگری منحصر به فرد استان دیدن می‌کنند، متعجب می‌شوند که چرا تاکنون از آن بی‌خبر بوده‌اند.

مردم هم اطلاعات کمی از روش‌های استفاده از این نعمت‌های طبیعی دارند.

یكی از اصول مهم در تشكیل ژئوپارك‌ها و جذب زمین‌گردشگران، آشنایی مردم با قابلیت‌های ژئوتوریسم و آموزش دادن مردم است.

در كنار آموزش باید به طور همزمان زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر فراهم و زمینه‌های اطلاع‌رسانی و اقامتی گردشگران فراهم شود.

ژئوتوریسم در لرستان جای کار فراوانی دارد. چه از نظر تبلیغ و شناسایی کمتر دیده‌هایش و چه از نظر حفاظت و توسعه تجهیزات رفاهی در کنار این مکان‌های گردشگری.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل