گلونی

کتاب مراسم قطع دست در اسپوکن داستانی پر از خشونت‌های عجیب و غریب

کتاب مراسم قطع دست در اسپوکن

کتاب مراسم قطع دست در اسپوکن داستانی پر از خشونت‌های عجیب و غریب

کتاب مراسم قطع دست در اسپوکن

پایگاه خبری گلونی آرشین ساکی: هربار که کتابی از مارتین مک‌دونا را شروع می‌کنم، آماده هستم برای خواندن داستانی پر از خشونت‌های عجیب و غریب.

اما خواندن این نمایشنامه‌های پر از خشونت را دوست دارم و به نظرم هیچ اشکالی ندارد که مک‌دونا طوری از کشتن آدم‌ها و یا قطعه‌قطعه کردن‌شان می‌نویسد انگار که شخصیت قصه یک کار کاملا عادی و روزمره انجام می‌دهد.

کتاب مراسم قطع دست در اسپوکن

مهم این است مک‌دونا خوب جایش را در ادبیات نمایشی و به طور کلی خلق داستان‌های خاص و منحصر به فرد محکم کرده است.

مک‌دونا خیلی خوب خشونت را چاشنی قصه‌هایش می‌کند، معلوم است جزیی‌ترین رفتار خشونت‌امیز شخصیت‌ها با دقت، تفکر و وسواس زیاد طراحی می‌کند. همین جزییات در نهایت یک کل منسجم و روان می‌سازند که خواننده را مجذوب خودش می‌کند.

این نمایشنامه هم دست کمی از «ملکه زیبایی لینین» و «مرد بالشی» و سایر نمایشنامه‌هایش ندارد.

ماجرا از این قرار است مردی میانسال که در هفده_هجده سالگی دستش قطع شده حالا به صرافت پیدا کردن آن تکه‌ی جدا شده افتاده و با دختر و پسری که ادعا می‌کنند دست قطع شده‌ی او را می‌توانند برایش بیاورند، قرار دارد.

در یک هتل که اتفاقا مسئول پذیرش آن هم از حیث عجیب و غریب بودن مانند مرد میانسال و دختر و پسر جوان است.

در بخش آغازین کتاب تعبیر جالبی از نوشته‌های مک‌دونا آمده: «به گفت‌و‌گوهای شخصیت‌هایش که گوش می‌دهی، انگار ولادیمیر و استراگونِ بِکِت گانگستر شده‌اند و نقش‌های اصلی یکی از فیلم‌های هوارد هاکس را دارند که ویلیام فاکنر فیلمنامه‌اش را نوشته».

راستش اگر دیگر نمایشنامه‌های مک‌دونا را خوانده باشید تایید می‌کنید که چنین برداشتی خیلی جالب و البته صحیح است.

نمایشنامه «مراسم قطع دست در اسپوکن» توسط نشر بیدگل با بهای ۱۴۰۰۰ تومانِ ایرانی به بازار عرضه شده است. البته شاید در چاپ‌های جدید قیمت آن افزایش یافته باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل