گلونی

گرفتن کد بورسی در دفاتر پیشخوان نوید چه سرانجامی را می‌دهد؟

گرفتن کد بورسی

گرفتن کد بورسی

صف‌های طولانی در دفاتر پیشخوان برای گرفتن کد بورسی نوید چه سرانجامی را می‌دهد؟

پایگاه خبری گلونی بهاره حاصلیان: پیش‌بینی بازارهای مالی و یا تحلیل‌های اقتصادی احتیاج به سواد و دانش اقتصادی دارد که حداقل به عنوان نگارنده این متن، اصلاً آن را ندارم.

اما به هر حال به عنوان یک شهروند و خبرنگار که هر ازچند گاهی شاهد رشد بازار یک کالا و یا به اصطلاح اقتصادان‌ها شاهد «حباب» هستیم، هجوم سرمایه‌گذاران آن هم از نوع مردم عادی، در بازار بورس را شرایطی عادی تصور نمی‌کنم.

به نظر می‌رسد همانطور که در سال‌های گذشته نقدینگی مردم بیشتر به سمت بازار مسکن و طلا و دلار سرازیر شده بود، امسال که در آغاز راه سال ۹۹ هستیم، نقدینگی به سمت بازار بورس سرازیر شده است و آن را تا حدودی سرسبز کرده است.

صف‌های طولانی در دفاتر پیشخوان، برای گرفتن کد بورسی آن هم در شرایطی که باید فاصله‌گذاری اجتماعی به درستی رعایت گردد، حاکی از این است که افرادی می‌خواهند به تازگی در بازار بورس فعالیت کنند که مسلماً سواد زیادی از تحلیل و حد سود و حد ضرر و صبر و استراتژی‌های لازم برای حضور در بازار بورس را دارا نیستند.

در واقع اینکه مردم عادی به صورت توده‌ای وارد بورس می‌شوند، به تعبیر «مرتضی ایمانی‌راد» نوعی از حباب است که در رفتار مردم شکل گرفته است.

در حال حاضر آنها به نظرشان رسیده است که سرمایه‌شان را در بورس بخوابانند و البته همین‌ رفتار حباب‌گونه مردم باعث به اوج رسیدن بورس می‌شود.

اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که همین افراد که در صف‌های طولانی در بازار خرید و گرفتن کد بورسی هستند، حتماً چند صباحی دیگر با کوچکترین ترس و اضطرابی در صف‌های طولانی‌تر برای فروش، قرار خواهند گرفت.

زیرا به درستی سواد لازم برای این فعالیت را دریافت نکرده‌اند و فقط خدا می‌داند که سرانجام این شرایط چه خواهد بود؟

تنها می‌توان دست به دعا برداشت که این افراد صرفاً سرمایه راکدشان را وارد بازار کرده باشند و نه سرمایه‌ای که از فروش خانه و زمین و ماشین به دست آمده باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل