آش عباسعلی کرمانشاه که پخت آن در ماه مبارک رمضان به یک سنت تبدیل شده است

پخت آش عباسعلی کرمانشاه که در ماه مبارک رمضان به یک سنت تبدیل شده است

به گزارش پایگاه خبری گلونی فرهنگ و سنت در یک شب ساخته نمی‌شود. شکل‌گیری آنچه به عنوان آداب و رسوم و یا فرهنگ می‌شناسیم احتیاج به اعصار متمادی دارد. حتا گاهی احتیاج به زمینه‌ای دارد که آن نیز ریشه در فرهنگ و عقاید گذشته آن ملت داشته است.

ماه رمضان تنها یک ماه دینی و عبادتی نیست. ماه رمضان در ایران و در هر گوشه از شهرهایش یک فرهنگ است.

پخت آش عباسعلی کرمانشاه

ماه مبارک در تمام شهرهای مختلف ایران به آیینی تبدیل شده است که با فرارسیدنش هر قومی به شیوه‌ی خود آن را ارج می‌نهند.

از آن جهت که سنت افطاری دادن در بین تمام مسلمانان بخشی از عبادت در این ماه است، یکی از رسوم متداول در جای جای ایران اسلامی نیز، پخت انواع غذاها می‌باشد.

از پختن شیرینی‌های مختلف و حلوا گرفته تا آش‌های متنوع و رنگارنگ که هر کدام به پشتوانه قصه و سرگذشتی تهیه می‌شوند.

یکی از انواع آش‌هایی که مخصوص ماه مبارک پخته می‌شود، «آش عباسعلی» کرمانشاه است که هر سال با عطر دل‌انگیزش سفره‌های افطار کرمانشاهیان را رنگین می‌کند.

جلوه غذاهای سنتی و محلی مردم استان کرمانشاه در ماه رمضان تنها محدود به این آش نیست.

خورشت خلال، سیب پلو، هلیم کرمانشاهی و… سایر غذاهایی هستند که در افطاری‌های کرمانشاه پخته می‌شود.

اما آنچه آش عباسعلی را ویژه کرده است این است که آش عباسعلی که آش «واسلی» هم نامیده می‌شود، مهمان ۲۰۰ ساله‌‌ی این سفره‌ها است.

در اغلب شهرهای استان، حوالی غروب آفتاب صف‌های طولانی مقابل آش‌فروش‌های محلی تشکیل می‌شود تا کاسه‌ای از آش عباسعلی را با عطر روغن ناب کرمانشاهی و نعنا و پیاز داغ بر سر سفره‌های افطارشان ببرند.

آوازه آش عباسعلی تنها محدود به ماه مبارک و استان کرمانشاه نیست. این آش علاوه بر اینکه در فهرست آثار ملی قرار دارد، تاکنون در جشنواره های زیادی هم برای استان مقام‌آور شده است.

برای تهیه این آش که مخلوطی از گوشت و حبوبات و سبزی است، از سحرگاه آشپزهای ماهر و قدیمی کرمانشاه دست به کار می‌شوند. آنها نخود و لوبیا را که از دو روز قبل در آب خیسانده‌اند همراه با عدس، در قابلمه بزرگی که «قازان» نامیده می‌شود می‌پزند.

گوشت و گندم نیز روی شعله دیگری دیگری پخته می‌شوند و در اواسط پخت، برنج به آن اضافه می‌گردد. بعد از پخت گوشت، داخل ظرفی با «تخماق» که گوشت کوب‌های بزرگی هستند آنها را خوب می‌کوبند تا گوشت ریش شود.

مخلوط گوشت با حبوبات ترکیب می‌شود و آنقدر روی شعله قرار می‌گیرند تا همه مواد خوب له شوند. در تمام مدت پخت نیز با «آش گردان» که ملاقه‌های برزگی هستند آش را هم می‌زنند تا ته نگیرد.

آش عباسعلی بسیار غلیظ و لعابدار و کشدار است و با وجود تهیه سخت و زمان‌بر آن، همه ذائقه‌ها آنرا دوست دارند و آشی بسیار خوشمزه و لذیذ است.

پایان پیام

کد خبر : 162953 ساعت خبر : 8:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=162953
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات