تفاوت ترک با آذری در چیست؟ چرا می‌گوییم آذری‌ها، ترک‌تبار نیستند؟

تفاوت ترک با آذری در چیست؟ چرا می‌گوییم آذری‌ها، تُرک نیستند؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی وحید بهمن پژوهشگر تاریخ در صفحه توئیتر خود مطالبی منتشر می‌کند دال بر اینکه آذری‌ها ترک نیستند و آذری‌ها با ترکان عثمانی تفاوت داشتند.

این بار هم او سندی را منتشر کرده از دست خط شاه عباس در نامه به زیگموند سوم پادشاه لهستان که مشخص می‌کند شاه عباس واژه ترک را برای معرفی عثمانی‌ها استفاده کرده است.

تفاوت ترک با آذری

توئیت وحید بهمن را در زیر می‌خوانیم.

شاه عباس در مجموعه پنج بار از واژه ترک در این نامه و فرمان برای خطاب قرار دادن ترکان عثمانی استفاده کرده است که در ادامه اشاره خواهم کرد:

۱- در سطر پنجم از فرمان می‌خوانیم: …محبت و دوستی را استحکام داده، در باب دفع و رفع جماعت ترک اتفاق کرده…

۲- در سطر یازدهم و دوازدهم فرمان می‌خوانیم: …آنچه از جانب نواب کامیاب همایون ما در باب استحکام و استقرار مبانی صداقت و دوستی و دفع و رفع جماعت ترک گوید اعتبار کرده…

۳- در سطر دوازدهم و سیزدهم از فرمان می‌خوانیم: …از آن طرف با سایر سلاطین عالیشان فرنگیه در دفع و رفع ترک اتفاق کرده…

۴- در سطح هشتم از نامه می‌خوانیم: …ما از اینکه بر سر ترک هجوم آورده ایشان را مستأصل گردانیم…

۵- در سطر دهم و یازدهم می‌خوانیم به توفیق حضرت آفریدگار جماعت ترک را دستپاچه نموده نوعی خواهد شد که ایشان را دفع نماییم…

وحید بهمن در پاسخ به کاربری که پرسیده بود زبان دربار زمان مثلا صفویان تا چه حد به زبان حاضر ما نزدیک بوده و اصلا از چه زمانی این زبان کنونی ما شروع به شکل گیری کرده است؟ گفت:

زبان پارسی کنونی بازمانده زبان پارسی میانه دوره‌ی ساسانیان است، آن نیز بازمانده زبان پارسی باستان هخامنشیان، از پس از اسلام هم از حدود ۱۲۰۰ سال پیش زبان پیوند و رسمی بین مردم ایران است.

پایان پیام

کد خبر : 162232 ساعت خبر : 10:12 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=162232
اشتراک در نظرات
اطلاع از
8 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

دروود خدا بر آدمی که به حقیقت پیوسته و دیگر دم از تورک و اینکه آذربایجانی ها ترک اند نزنه چون اولا خودش و گول میزنه و دوم اینکه فریب دولت جمهوری آذربایجان را نخورید( زیرا دولت جمهوری آذربایجان برای اینکه خودش را به هویتی جدید و البته جعل تاریخ بیاراید با اهدافی مشخص) چونکه شواهد و مدارک و اسناد تاریخی زیادی هستند که نشان می‌دهند ایران و ایرانی چه بوده و که بوده و از کجا تا کجا و چرا؟
تاریخ مثل علم فیزیک می ماند وقتی حقیقتی راستین پیدا شود آن باور و عقیده اشتباه دیگر به بهایی نمی ارزد.
درود بر ایران و ایرانی

اگر به زبان اصلی آذری که مادر بزرگها مادربزرگها بیشتر ازآن استفاده می کنند تا جوانها قشنگ شباهت میان زبان آذری و کردی به وضوح وجود داره مثلا همین کلمه الان یعنی سرزمین آریایی درحالی که یک کلمه اصیل کردی است حتی فرهنگ هر دو به هم نزدیکه به نظر من آذری ها و کردها یکی بودن وازدیر باز در ایران بودن من که به هردوشون امروز که با سیاست بی نشون جدایی انداختن احترام می زارم. به امید اتحاد مجدد

دوستان بزرگوار وعزیز آذری:
زبان وسیله ارتباط برقرار کردنه.بنده خودم کوردم وبه شکرخدا این زبان وفرهنگ تاالآن حفظ شده.اگرهم زمانی زبان خودم وشهر ودیارم تغییرکنه ولی هرگز نباید اصالتمو فراموش کنم.انصافا شما نجابت و وقار دختران شهرتو با تورک ترکیه یکی میدونی!؟پوشش،اعتقادات،افکار و تاریخ و….؟؟؟
اقوامی که از صدهاسال پیش ترکیه بودن حقوقشون نادیده گرفته شده و جوری تبلیغ میکنن انگار همه یکدست تورکن و خواستگاه تورک اونجاس!این طرزفکر هیچ رحمی به کسانیکه ایران یاحتی قزاقستان و قرقیز هم ندارن.بخصوص ایرانی.الآن کفگیرشون خورده ته دیگ،میخان صدقه سر اسرائیل واسه خودشون هم پیمان جور کنن.اوضاع بدبشه اسرائیل خون اونهارو توشیشه میکنه و اونهام خون ترکمن و آذری.
خواهشا حقیقتو به افراد کمتر مطلع بگید.کسیکه بیسواده یا ساکن مناطق دورافتادس نمیدونه قبلا باچه خصومت و خونخواری عثمانیها و نوادگان مغول زندگی اجدادشو تحت تاثیرقراردادن.آدم دلش میسوزه وقتی میبینه بعضی ازسر بی اطلاعی اینجور دشمنشو دوست فرض میکنه!!!
بعضی مستشرقین(یا ازسر قصدوغرض یا واقعیت)میگن:کوردها آریایی نیستن وعلت تشابه ژنتیکیشون همزیستی چندهزارساله با آریاییهاس.بااینحال ما کوردها حتی ساکنین ترکیه و سوریه و عراق و ایران همگی همفکریم که اصالتمون ایرانیه و اولویت اولمون ایرانه و افتخارهم میکنیم.کی وکجا از مردمان ایرانی عزیزتر گیرمون بیاد!؟کنتاکت کوچه و بازار عادیه و دلیل بر بدبودن فرهنگ نیست!بخدا اسم مردم جمهوری آذربایجان هم میآد قلبم میتپه

سلام من از اهالی منطقه گروس(بیجار وتکاب)هستم و گروس مرکز ماد کوچک(آتروپاتکان)بوده است از نظرزبان به ظاهرترک زبان هستیم ولی با نگاه علم زبان شناسی بسیاری از واژگان اصیل فارسی پهلوی در زبان ما موجود است و۷۵درصد ترکی آذری را واژگان فارسی بویژه پهلوی دربرمیگیرد.
وبسیاری از واژگان فارسی پهلوی رادرقالب مصدر ترکی وارد کرده وصرف میشود(بصورت فعل)خیلی از کلمات پهلوی راما در زبان آذری حفظ کرده ایم در حالیکه همان واژگان در فارسی دری امروزی کاربرد نداردویاخیلی جزئی است.
از نظر نژادی آذری ها از نژا د سفیدواز قوم مادمیباشند..
ترک های شاهسون به ما بومی های آذربایجاک تات(ایرانی)میگویند…

آذربایجانی ها و ترکیه ای ها و.‌… همشون زیر مجموعه ترکها هستند. خود آذربایجانی ها برای تلفظ راحتتر میگند آذری. همه ترکهای جهان، ترک هستند. فقط لهجه و گویش و…متفاوتی دارند که زیر مجموعه ترک ها هستش.
منظور از آذریها همان ترکهای آذربایجانی هستند.

نه آذری و ترک خیلی فرق دارن من اهل تبریزم آذری ام نه ترک علت محکمی هم دارم اینه که من تو انگلستان آزمایش ژنتیک دادم (مارکر M که مربوط به ترکهاست نبود) مال من اول از همه زیرشاخه R رو نشون میداد اول R2 بعد R1b بعد R1a بعد j2 که طبق مطالعات انجتم داده شده مارکر J2 خواستگاهش ایران و برخی از مناطق اروپا (بالکان) و اروپای مرکزی هست
علاوه بر اون صحبت های دکتر مازیار اشرافیان بناب لطفا در یوتیوب چون تو آپارات سانسور شده صحبتاش گوش کنید اصن ایشون میگن مردم ترک ترکیه هم ترک خالص نیستند ژن مردم یونان و ایتالیا و ایران هم تو ترکیه ای ها هست (البته بازم میگم ژن ترک هست تو مردم ترکیه ولی حدود ۱۵-۱۶ درصده
این نشون میده مردم تبریز سایر شهرهای ترک زبانن رو نمیدونم ترکیزه شدن (یعنی با اینکه هنوز هستند کسانی که ژن ترک دارند تو تبریز ولی کمن ) و نژادا ترک نیستند همین طور مردم جمهوری آذربایجان هم آذری اصیل نیستند اونها بعد قراداد ترکمانچای نژاد شون میکس شده

سلام . پس با این اوصاف ترکان اصیل کسایی هستند که سمت اسیای شرقی در حال زیستن هستند

من خودم هم آذری هستم ممنون بابت این مطلب مفید