فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز و واقعیت یا بازی سیاسی؟

فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز و واقعیت یا بازی سیاسی؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی محمدباقر میرزائی: تخلیه تکه باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز توسط سازمان صدا و سیما برای توسعه شبکه موبایل کشور و بالا بردن سرعت اینترنت و سرویس‌های شبکه موبایل، یک اضطرار و مطالبه‌ی مردمی است.

بالا رفتن میزان مصرف اینترنت توسط مشترکان به دلایل مختلفی از جمله روزافزونی تعداد مشترکین و متقاضیان اینترنت موبایلی و البته افزایش حجم اطلاعات شامل فایل‌های صوتی و تصویری تعاملی و تبادلی و غیره، برای اپراتورهای شبکه موبایل در کشورمان، چالش جدید و قابل پیش‌بینی ایجاد کرده است.

فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز

سلسله جدال‌هایی بر سر یک تِکّه باند

محدودیت باند فرکانسی و سلسله جدال‌هایی بر سر یک تکه باند!

تصور کنید که گوشی در دست شما برای ایجاد ارتباط با ایستگاه‌های شبکه موبایل و از آنجا به مراکز شبکه موبایل یا به بیان ساده‌تر برای برقراری تماس یا اتصال به اینترنت، به مسیرهایی نیازمند است که به آنها باند فرکانسی می‌گوییم.

این باندهای فرکانسی توسط یک سازمان جهانی استانداردسازی و تعریف شده‌اند.

توجه شود که رویه‌ی مشابه واگذاری و تخلیه مسالمت‌آمیز این باندهای فرکانسی حتی در کم‌بهره‌ترین کشورهای دنیا انجام شده است.

از طرفی باندهای فرکانسی موجود چون ظرفیت کاربردی محدودی دارند و به دلایلی که به آنها اشاره کردیم، هم اکنون در مرحله بحرانی هستند بنابراین برای توسعه اینترنت نیاز به افزایش پهنای باند از طریق اضافه شدن تکه باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز است.

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، که زمانی بنا به اقتضائات تکنولوژی دو تکه باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز را در اختیار داشت، هم اینک علیرغم بلااستفاده بودن این باندهای فرکانسی، حاضر نیست تحت هیچ شرایطی آنها را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واگذار کند تا این وزارت‌خانه باندها را برای توسعه شبکه ارتباطی در اختیار اپراتورهای موبایل قرار دهد.

به نظر می‌رسد تاخیر در واگذاری این تکه باند، سال‌ها صنعت تکنولوژی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور را به عقب می‌راند!

این در حالی است که هر سه اپراتور همراه اول و ایرانسل و رایتل، اعلام نیاز اضطراری خود را برای این بخش از فضای فرکانسی کشور از مبادی قانونی اعلام کرده‌اند.

هم‌اکنون این باندها در اختیار صدا و سیما هستند و سال‌ها است بدون استفاده رها شده‌اند.

شایسته است سازمان صدا و سیما در مورد این مساله‌ی مهم، نه فقط به عنوان یک مطالبه‌ی بین سازمانی و حکومتی بلکه به عنوان یک مطالبه‌ی مردمی بنگرند و درخصوص تخلیه این باندها اقدام نمایند.

هرچند که تا حدودی اطمینان داریم در آینده بالآخره این امر محقق خواهد شد، اما چرا باید در مورد مسائل استراتژیک فناوری میهن این همه تاخیر کنند؟

فراموش نکنیم که مشترکین آخرین حلقه‌ی زنجیره‌ی این سرویس‌ها هستند که فرصت‌سوزی‌های این مقوله در نهایت دودی از جنس افزایش بهای خدمات (از نوع بی‌کیفیت) خواهند داشت که همواره چشم مردم بی‌دفاع را نشانه دارد.

پایان پیام

کد خبر : 161261 ساعت خبر : 1:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=161261
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات