گلونی

فعالیت 36 هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان

فعالیت 36 هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان

فعالیت 36 هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان

فعالیت 36 هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، 36 هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان فعالیت می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: حدود 3 هزار و 500 کارگاه فعال صنايع دستی در استان وجود دارد که بيش از 36 هزار هنرمند لرستان به صورت مستقيم و غير مستقيم در این زمينه صنايع فعاليت می‌کنند.

سید امین قاسمی با بیان به اینکه صنايع دستي لرستان شامل عشايری، روستايی و شهری است اظهار کرد: بيشتر توليدات صنايع دستی عشايری به مصرف خانوار می‌رسند و کمتر به بازار عرضه می‌شوند.

او به فعال بودن 52 رشته صنایع دستی در استان اشاره کرد و افزود: سياه چادربافی، چيت بافی، قالی و گليم بافی، جاجيم‌بافي رنگرزی، خراطي، نمدبافی، قلم زنی و ورشوسازی برخی از رشته‌های فعال صنایع دستی در لرستان به شمار می‌روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان فعال بودن رشته‌های مختلف صنايع دستی در اين استان را بر مبنای نيازمندي‌های مردم در طول تاريخ دانست و اظهار داشت: نوع، شكل، نحوه توليد و كيفيت صنايع دستی استان لرستان متاثر از ويژگی‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و محيطی اين استان است و مردم این دیار تحت تاثير عوامل مذكور از گذشته‌­های دور با استفاده از محصولات كشاورزی، دامی و كارگاهی به توليد صنايع دستی پرداخته تا علاوه بر پر كردن اوقات فراغت راه دومی برای امرار معاش خود داشته باشند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز برگزاری 29 دوره آموزشی در سال 98 برای هنرمندان صنایع دستی لرستان را گامی مهم در توسعه و ترویع این هنر صنعت در استان نام برد و افزود:

در حال حاضر یک بازارچه دائمی در خرم آباد و سه بازارچه موقت و خودگردان با همکاری بخش خصوصی در شهرهای بروجرد، دورود و الیگودرز تولیدات صنایع دستی استان را عرضه می‌کنند.

افشین باباحسینی با اشاره به اینکه باید در خصوص فروش صنایع دستی استان کارهای بیشتری صورت گیرد بیان داشت: سال گذشته به صورت فروش چمدانی 55 هزار دلار و از طریق گمرک نیز 6 هزار دلار صادرات محصولات صنایع دستی استان را به کشورهای مختلف داشته‌ایم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل