پرتیراژترین نشریه گردشگری جهان از یک مسجد منحصر به فرد ایرانی رونمایی کرد

پرتیراژترین نشریه گردشگری جهان از یک مسجد منحصر به فرد ایرانی رونمایی کرد

پایگاه خبری گلونی بهاره حاصلیان: یکی از پرتیراژترین نشریات گردشگری جهان که در نیویورک چاپ می‌شود با نام «Condé Nast»، در این شرایط که بسیاری از مرزها به روی گردشگران بسته شده است، فهرستی از ۱۹ مکان مقدس جهان شامل کلیساها، تپه‌ها و معابد باستانی را منتشر کرده که مسجد صورتی یا «نصیرالملک» شیراز، تصویر برگزیده این فهرست است.

پرتیراژترین نشریه گردشگری جهان

مسجد نصیرالملک که بیشتر گردشگران خارجی آن را با عنوان «مسجد صورتی» می‌شناسند، پنجمین مکان مقدس پیشنهادشده به گردشگران سفرهای معنوی در گزارش این مجله گردشگری پرطرفدار در آمریکا است.

این مسجد در شهر شیراز واقع شده که شهرت آن به خاطر رنگ‌های خیره‌کننده کاشی‌ها و ترکیب منحصربه‌فرد شیشه‌های رنگی و کاشی‌های معرق است.

مسجد در سال ۱۸۸۸ میلادی به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک، در دوره قاجار ساخته شده است.

طراحی مسجد به گونه‌ای است که از نور صبح بهره برده و فیلترهای شیشه‌ای پنجره‌ها اثر رنگین‌کمان به این نور می‌بخشد و نقش و رنگ کاشی‌ها، ‌ فرش‌ها و چلچراغ‌ها را برجسته می‌کند.

پرتیراژترین نشریه گردشگری جهان

این مجله پیشنهاد کرده اگر زمانی قادر به دیدن این مسجد بودید حتما صبح زود به آن‌جا بروید تا بهترین منظره را داشته باشید.

به عنوان یک ایرانی وقتی این خبر را خواندم، قبل از درخشش غرور و افتخار در درونم،تعجب کردم و ذهنم پر از سوال ریز و درشت شد.

اینکه یک نشریه آمریکایی تصویر مکان‌های مقدس را در وضعیت پاندمیک بیماری خطرناکی منتشر می‌کند، اصلاً جای تعجب و سوال ندارد.

اینکه علاوه بر انواع گردشگری‌ها، گردشگری معنوی نیز در جهان پررونق است نیز شگفت‌انگیز نیست. حتا اینکه در سرتاسر دنیا عده‌ای به دنبال پناهگاهی امنیت دهنده به دور از التهاب و اضطراب دنیا بیرون باشند نیز تعجب‌آور نیست.

زیرا تمام انسان‌ها به طور فطری به سمت معنویات تمایل دارند. وقوع یک بحران، آنهم در حد و حدود کرونا که تمام جهان را درگیر کرده است، برای هر فردی در دنیا فرصتی است تا از روزمرگی‌های زندگی دست بشوید و کمی به معنویات بپردازد.

مطلبی که بیش از هر چیز تعجب خواننده ایرانی را برمی‌انگیزد و یا او را با انواع پرسش‌ها روبه‌رو می‌کند، این است که آیا مسؤلین ما هم از وجود چنین مکان معنوی که برگزیده دنیا است، مطلع بودند؟

آیا دست‌اندرکاران و مسؤلین هموطن در امر گردشگری در شرایط عادی و بدون وجود بیماری، مسجد صورتی شیراز را در زمره مکان‌های مناسب جهت جذب توریسیم طبقه‌بندی کرده بودند، که هم‌اکنون نیز به تمام گردشگرانی که سایه امن خداوند را می‌جویند این نوید را بدهند که مسجد نصیرالملک شیراز همان مکان زیبا و آرامش‌بخشی است که گردشگران همه ادیان می‌توانند در آن آرام بگیرند؟

آیا قبل از انتشار این لیست، زیرساخت‌های لازم فراهم شده است؟ و یا مطابق معمول همیشه با سیل گردشگرانی که روانه این مکان می‌شوند، مسؤلین غافلگیر خواهند شد.

و چرا هیچگاه تلاشی از سوی مسؤلین گردشگری جهت ثبت و یا معرفی چنین اثری صورت نگرفته است؟

تا چه زمانی ما ایرانی‌ها نباید قدر و احترام آنچه را که داریم خودمان درک کنیم و به دست بیاوریم.

پایان پیام

کد خبر : 162414 ساعت خبر : 10:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=162414
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات