کتاب خانجون و کوچه‌ پریون اثری از شرمین نادری

کتاب خانجون و کوچه‌ پریون اثری از شرمین نادری

پایگاه خبری گلونی آرشین ساکی: اگر شرمین نادری را نشناسید و کتاب‌هایش را بخوانید بی‌گمان فکر خواهید کرد شرمین از آن خانم‌های جا افتاده‌ی روزگار است که به وقت جوانی عاشقی کرده و حالا سرخوش از عمری که گذشته نشسته روی فرش زمینه لاکی و همین‌طور که درب شیشه‌های مربای سهم فرزندانش را با پارچه می‌بندد و می‌چیند در سبد، برای‌تان از خاطراتش می‌گوید.

کتاب خانجون و کوچه‌ پریون

قصه‌های شرمین نادری آن‌قدر ساده و روان است که کمتر کسی ممکن است آن‌ها را بخواند و با آدم‌هایش زندگی‌ نکند. کتاب خانجون و کوچه‌ پریون هم از این قاعده همیشگی خانم قصه‌گو بیرون نیست.

یعنی همین که کتاب را دست بگیرید دیگر شما هم می‌روید در دل قصه، می‌نشینید بین آدم‌ها و انگاری که از اول همین‌ها خانواده‌تان بوده‌اند.

با آدم‌های قصه تب می‌کنید، می‌خندید، گریه می‌کنید و می‌ترسید.

این گیرایی قصه‌ها معمولا در کتاب‌های محمود دولت‌آبادی پیش می‌آید و خیلی خوب است که شرمین نادری از حالا کتاب‌هایش گیرایی و کشش قصه‌های پیربابای قصه‌ها را دارد.

اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های قدیمی که ورد زبان خانجون‌های فامیل است در این کتاب هم مثل دیگر قصه‌های او روح آدم را جلا می‌دهد.

استاد استفاده از فرهنگ فولکلور

در حقیقت باید گفت شرمین نادری استاد عظیم‌الشان استفاده از فرهنگ فولکلور در ادبیات داستانی است.

این کتاب مجموعه‌ای از قصه‌های ریز و درشت است که مثل دانه‌های تسبیح یک رشته مشترک آن‌ها را به هم وصل کرده است. قصه‌هایی از ساده‌‌ترین اتفاق‌ها که می‌توانند فکر شما را حسابی به خودشان مشغول کنند.

اگر اهل خاطره‌بازی و حرف و حدیث‌های عامیانه‌ای که پر دل‌شان معنا و مفهوم هست باشید، این کتاب حسابی به جان‌تان می‌نشیند.

کتاب “خانجون و کوچه‌ی پریون” را نشر حوض نقره در ۲۴۸ صفحه و با بهای ۹۰۰۰ تومان‌ِ ایرانی روانه بازار کرده است.

پایان پیام

کد خبر : 161429 ساعت خبر : 2:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=161429
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات