خرم آباد شهر گل هیرو

خرم آباد شهر گل هیرو

به گزارش پایگاه خبری گلونی گل هیرو یا همان گل ختمی در لرستان علاقه‌مندان بسیاری دارد. چراکه اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه که می‌رسد، دشت‌های استان لرستان پر می‌شود از این گل زیبا.

حتا بسیاری از اهالی لرستان گل هیرو را در باغچه‌های خود می‌کارند تا صبح‌های بهاری از دیدن گل‌های رنگارنگ و درشت آن لذت ببرند.

گل هیرو همان گل ختمی است که در گویش لری به آن هیرو گفته می‌شود.

خرم آباد شهر گل هیرو

این گل هم در زمین‌های آبی و هم در دیم‌زارها می‌روید و ارتفاع بوته این گل تا دو متر هم می‌رسد.

رنگ گل‌های تاج مانند آن آمیخته‌ای از سفید، بنفش، آبی و کبود است. تکثیر این گل به صورت بوته‌ای است و دارای ریشه‌های عمیق است که هر سال در فصل بهار گیاه از روی بوته یا ریشه قبلی جوانه می‌زند.

گل‌های این درختچه در کنار ساقه آن پدیدار می‌گردد. هر جوانه بین ۴ تا ۸ گل می‌رویاند.

مردم لرستان به ویژه زنان گل‌های آن را می‌چینند و خشک شده آنها برای شست‌وشوی موی سر استفاده می‌کنند.

از این گل‌های خشک شده در تماس با آب گرم مایع ژله مانند و چسبناک وجود می آید که مانند شامپو است و زنان عقیده دارند استفاده از آنها باعث تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو می‌گردد و برطرف کننده خارش پوست است.

به همین خاطر زنان و دختران لر در فصل بهار و تابستان این گل‌ها را می‌چینند و خشک می‌کنند و ذخیره می‌سازند تا در مواقع نیاز از آنها استفاده کنند.

خواص دارویی این گل:

گل هیرو در بسیاری از کشورها به عنوان داروی گیاهی شناخته شده است. این گیاه بومی اروپا، آفریقا و آسیا بوده و حتی اکثر مردم آن از این گیاه برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنند.

این گل رنگ‌های متنوعی از سفید، قرمز و بنفش داشته و ریشه و برگ‌های آنان نیز خواص فراوانی دارد.

چای این گل از قدیم به عنوان تسکین دهنده درد، ملین و ادرارآور شناخته شده که تأثیر بسزایی در بهبود اختلالات گوارشی دارد. تانین، فنولیک اسید، فلاونوئید و روغن‌های فرار چای گل.

هیرو، التهاب دهان، التهاب ریه و سرفه‌های مزمن را در دوران سرماخوردگی بهبود می‌بخشد و کمک زیادی به درمان آسم می‌کند.

اغلب اختلالات هضمی مانند کولیت، التهاب معده و زخم آن با استفاده از مصرف روزانه دم کرده گل هیرو برطرف می‌شود.

این چای که از مخلوط مقداری برگ و این گل در یک فنجان آب جوش و دم کردن آن برای ۷ تا ۱۰ دقیقه تهیه می‌شود، سنگ کلیه را دفع می‌کند و تأثیر بسزایی در درمان عفونت کلیه و مجاری ادراری دارد.

مخلوط ۲۵ گرم ریشه گل هیرو در یک لیتر آب و جوشاندن آن نیز نوع دیگری چای است که خواص ذکر شده فوق را داشته و علاوه بر این ریفلاکس معده به مری را بهبود می‌بخشد.

پایان پیام

کد خبر : 163860 ساعت خبر : 10:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=163860
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات