گلونی

روز گلونی در شهر اندیمشک

روز گلونی در شهر اندیمشک

روز گلونی در شهر اندیمشک

روز گلونی در شهر اندیمشک

به گزارش پایگاه خبری گلونی مردم شهر اندیمشک از سال 93 به بعد هرساله روز گلونی را با برگزاری جشن و نمایشگاه پاس می‌دارند.

همانطور که در ویدیوی زیر می‌بینید مردم شهر اندیمشک نمایشگاه عرضه سربند باستانی زنان لر را برگزار کردند و در آن بهنرین و زیباترین گلونی‌های تولیدی خود را به نمایش گذاشتند.

روز گلونی در شهر اندیمشک

ویدیوهای دیگر در نماشای گلونی 

اندیمِشک از شهرهای شمال استان خوزستان است و در ارتفاع ۱۷۶ متری از سطح دریا، در کوه‌پایه زاگرس میانی قرار گرفته ‌است. اندیمشک دارای سه سد با نام‌های کرخه، دز و بالارود است. این شهر یکی از مراکز عمده تجمع گویش‌وران زبان لری بالاگریوه‌ای است.

در فصل تابستان گرمای هوای اندیمشک تا حدود ۵۲ درجه سانتی‌گراد نیز رسیده‌است.

فصل سرد آن نیز پر باران است. واژه اندیمِشک که دگرگون شده «اندی مُشک» است به معنای محلی که بوی خوش نافه ی آهو از آن می آید، که در کنار خرابه‌های شهر قدیم «لور» و «اری‌ترین» ساخته شده ‌است.

لور شهری آباد بوده که مؤرخین نیز از آن نام برده‌اند، اما از قرون و سطی به بعد از آبادی آن کاسته شده و پس از آن رو به ویرانی نهاده‌ است.

اندیمشک دارای معدن شن، سنگ و گچ در ایستگاه شهبازان است اندیمشک با داشتن ۴ نیروگاه سیکل ترکیبی و سه سد دز و کرخه و بالارودیکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولید انرژی کشور محسوب می‌شود.

راه‌آهن این شهر به عنوان مرکز کل ناحیه راه‌آهن زاگرس و از نقاط حساس راه‌آهن تهران-جنوب به‌شمار می‌آید.

مردم این شهر لر هستند و به زبان لری بالاگریوه‌ای سخن می‌گویند.

همچنین عده‌ای نیز به دیگر گویش‌های زبان لری همچون لری بختیاری و لری خرم‌آبادی صحبت می‌کنند.

ساکنان اندیمشک به زبان لری صحبت می‌کنند. اندیمشک از دیرباز بخشی از مناطق قشلاقی چادرنشینان لر به ویژه ساکنان استان لرستان کنونی به‌شمار می‌رفته که پس از یکجانشینی عشایر در آغاز حکومت پهلوی هم‌اکنون بخش عمده‌ای از ساکنین این شهر از طوایف و ایلات گوناگون لر هستند.

از آن جمله می‌توان به ایل بختیاری، بیرانوند، بالاگریوه، میر، قلاوند، سگوند، پاپی،دیرکوند، عبدولی، بهاروند، جودکی، کوشکی، رشنو، حاجی وند، سادات آهوقلندری، دالوند، یوسف وند و طولابی اشاره کرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل