نمایشنامه فعل یکی از آثار درخشان رضایی‌راد است

نمایشنامه فعل یکی از آثار درخشان رضایی‌راد است

پایگاه خبری گلونی آرشین ساکی: برای هر سبک و سیاقی در ادبیات آدم‌های معروفی در جهان وجود دارد که وقتی صحبت آن نوع نگارش می‌شود نام این نوابغ تاریخی اولین چیزی است که به ذهن‌‌ها خطور می‌کند، مثلا اگر کسی حرف‌ از نمایش‌نامه‌ بزند همه ما ذهن‌مان معطوف شکسپیر، اوریپید، سوفوکل، چخوف، ممت و دیگر بزرگانی می‌شود که در نمایشنامه‌نویسی برای خودشان آثاری بسیار ارزشمند برجای گذاشته‌اند.

بدون شک این بزرگان قابل قیاس با نویسندگان سبک معاصر نیستند و من هم در جایگاهی نیستم که بخواهم آثارشان را نقد کنم یا حتی نظری بدهم.

اصلا خود من با خواندن نمایشنامه‌های شکسپیر و چخوف به این سبک ادبیات علاقه‌مند شدم و تا سال‌ها پیگیر نمایشنامه‌نویس‌های خارجی بودم.

ولی حرفم این است که برای خواندن آثار قابل تامل که ذهن‌مان را به چالش بکشد حتما نباید به سراغ نویسنده‌های خارجی برویم.

در حالی که نویسندگانی از وطن خودمان هستند که با نگارش متون در قالب زندگی روزمره و عادی که بسیار ساده و روان است موضوعاتی را مطرح می‌کنند که بسیار جای فکر دارد و ذهن هر کسی بعد خواندنش نفس عمیقی می‌کشد.

محمد رضایی‌راد یکی از همین نویسنده‌های کاربلد ایرانی است که آثارش چند وجهی و بسیار قابل تفکر است.

با خواندن نمایشنامه‌های این هنرمند شما درگیر یک اثر ادبیاتی نیستید، به طور هم‌زمان انگار غرق شده‌اید در تاریخ و فلسفه و ادبیات.

هر بار که نمایشنامه‌ای از رضایی‌راد می‌خوانم چند واژه گوشه‌ای از کتابم یادداشت می‌کنم که بعد کتاب بروم و راجع به آن‌ها مطالعه کنم. این بهترین حالی است که می‌شود بعد خواندن یک کتاب داشت.

نمایشنامه فعل هم یکی دیگر از آثار درخشان و درجه یک رضایی‌راد است که در آن آدم اصلی نمایش تلاش می‌کند این معنا را بفهمد که آیا عشق می‌تواند از چارچوب زبان به کنش محض فرا برود و به جایی برسد که زبان به انتها می‌رسد و تنها فعل ناب باقی می‌ماند؟…

در قسمتی از متن چنین آمده: “…جهان از این‌که هست دورتر نمیره، و زبان امکان گشایش تمام وجود ما رو نداره، و زمان در دایره‌ای به پس و پیش میره، و ما هربار به خودمون می‌رسیم، به همون جایی که بودیم. این از هر ناکامی‌ای عمیق‌تره…”

نمایشنامه فعل توسط نشر بیدگل با بهای ۱۵۰۰۰ تومانِ ایرانی به بازار عرضه شده است.

برای خرید نمایشنامه فعل اینجا کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 164263 ساعت خبر : 8:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=164263
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات