گلونی

پرفروش ترین خودرو ساخت داخل بیشترین قربانی را می‌گیرد

پرفروش ترین خودرو ساخت داخل

پرفروش ترین خودرو ساخت داخل بیشترین قربانی را می‌گیرد

پرفروش ترین خودرو ساخت داخل بیشترین قربانی را می‌گیرد

به گزارش گلونی پرفروش‌ترین خودرو ساخت داخل یعنی پراید را با القابی مثل تابوت متحرک و ارابه مرگ می‌شناسیم.

خودرویی که اگرچه دیگر تولید نمی‌شود اما انقدر فروخته شد و انبار شده که تا سال‌های زیادی قصد خروج از خیابان‌های کشور را ندارد.

در حالی ما سرگرم شوخی با پراید بودیم و برایش کاریکتور می‌کشیدیم و طنز می‌نوشتیم از یک قاتل دیگر غافل شدیم.

پرفروش ترین خودرو ساخت داخل

کمیسیون اصل نود مجلس دهم در گزارشی با بیان اینکه پراید و پژو 405 از ایمنی مناسب برای محافظت از جان رانندگان و سرنشینان خود برخوردار نیستند، اعلام کرد در سال 1397، 5441 نفر با خودرو پراید و 3686 نفر با پژو 405 فوت شده‌اند.

می‌بینید که پژو هم در قتل عام دست کمی از پراید ندارد فقط چهره واقعی‌اش پنهان مانده بود. هرچند می‌توان پیش‌بینی کرد سایر خودروها مثل سمند و و محصولات به اصطلاح ارزان‌قیمت سایپا هم آمار بالایی داشته باشند.

این آمارها چه رسمی و چه غیر رسمی سال‌هاست که منتشر می‌شود ولی نتیجه چیزی نیست جز جولان دوباره این خودرو در جاده‌ها و کشته‌ شدن هموطنان دیگر.

جالب اینکه مردم هم برای خرید خودرویی مثل پراید هرکاری می‌کنند.

روشن است که در این میان کمترین تقصیر را مردم دارند. بالاخره در زندگی امروز هر خانواده‌ای احتیاج به خودرو شخصی دارد.

از سوی دیگر درصد بالایی از مردم توان خرید خودروهای باکیفیت‌تر را ندارند و مجبورند حتی به قیمت جان خود پراید و پژو سوار شوند.

اما چیزی که هنوز کسی جواب قانع‌کننده‌ای به آن نداده این است که چطور می‌شود دولت‌ها در طول این چند دهه آمار مرگ و میر خودروهای ساخت داخل را ببینند و هیچ کاری نکنند.

چرا باید هنوز پس از ۶ دهه که از شروع ساخت خودرو در ایران می‌گذرد همه‌چیز انحصاری باشد و بخش خصوصی (به معنی واقعی کلمه) اجازه ورود به صنعت درآمدزای خودرو را نداشته باشد؟

نتیجه انحصار دوچیز بیشتر نیست. تولید گران و بی‌کیفیت.

هر تولیدکننده‌ای که بداند محصولش در هر شرایطی به فروش می‌رسد و هر وقت که دلش خواست می‌تواند با قیمت بالاتری آن را عرضه کند و کسی هم مدعی‌اش نشود، همین کاری را می‌کند که خودروسازان داخلی می‌کنند.

اگر تعرفه‌های گمرکی متعادل شود و ورود خودروهای خارجی به داخل آزاد شود، آنوقت است که می‌بینیم خودروسازان داخلی مجبورند برای فروش محصولاتشان کیفیت را بالا ببرند و قیمت را ارزان‌تر کنند یا اینکه تن به تعطیلی کامل بدهند.

هرچند در شرایط کنونی هم این شرکت‌ها طبق همین گزارش مجلس از وضعیت مناسب برخوردار نیستند اگر کمک‌های دولتی نباشند ورشکسته به حساب می‌آیند.

شاید در همین مدت کمی که شما این متن را خواندید، هموطن یا هموطنان دیگری قربانی خودرهای بی‌کیفیت داخلی شده‌اند.

پایان پیام

نویسنده: محمد پورخداداد

خروج از نسخه موبایل