گلونی

کتاب ساختار روان‌شناختی فاشیسم فلسفه و سیاست را با اقتصاد و روان شناسی ترکیب کرده

کتاب ساختار روان‌شناختی فاشیسم

کتاب ساختار روان‌شناختی فاشیسم فلسفه و سیاست را با اقتصاد و روان شناسی ترکیب کرده

کتاب ساختار روان‌شناختی فاشیسم فلسفه و سیاست را با اقتصاد و روان شناسی ترکیب کرده

پایگاه خبری گلونی آرشین ساکی: پیش از صحبت پیرامون موضوع کتاب خوب است بدانیم ژرژ باتای از فیلسوفان بزرگ تاثیر گرفته از هگل، نیچه، فروید و مارکس است.

البته او را الهام‌بخش خیلی از فیلسوفان پساساختارگرا و پسامدرن فرانسوی نیز می‌دانند.

کتاب ساختار روان‌شناختی فاشیسم

همان‌طور که از نام کتاب برمی‌آید، نویسنده ریشه های روان شناختی میل به فاشیسم در جوامع مدرن و پیشرفته را مورد بررسی قرار داده است.

در آغاز مطالعه کتاب، ابتدا این مفهوم مطرح می‌شود که همه جوامع متشکل از انسان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، یک قسمت همسان و دیگری دگرسان.

آن‌گاه به نظریه باتای در این کتاب می‌رسیم. باتای معتقد است که تولید در جامعه و روابط آن مشخص کننده دو گروه همگن و ناهمگن جامعه می‌شود.

او نیز مانند نمونه‌های مارکسیستی، اقتصاد را به عنوان زیربنای هر جامعه می‌داند و تفاوتی که مطرح می‌شود ریشه‌یابی روابط اجتماعی در ناخودآگاه است.

خیلی از طبقات اجتماعی جامعه خود را جدا و رانده شده می‌بینند. (دسته دگرسان). می‌توان ریشه فاشیسم را در همین راندن‌ها پیدا کرد.

این نمونه‌های دگرسان طرد شده در زمان مناسبی که جامعه دچار تزلزل می‌شود سربرمی‌آورند و اتحاد جدیدی را ایجاد می‌کنند. طبیعی هم هست که طرفدار پیدا کنند، همسان‌ها اگر اتحادشان را در معرض خطر ببینند به سمت اتحادی جدید کشیده می‌شوند.

در حقیقت وقتی که جامعه‌ی همگون و دولت دچار تشویش می‌شود فاشیسم رخ می‌دهد. باتای این پدیده را رد کرده چون سبب بازگشت به اقتداری می‌شود که خود همسو با اقتصاد ضد انسانی است.

این کتاب از 12 سرفصل تشکیل شده است. در ابتدا نویسنده به ویژگی جوامع انسانی (تولید) می‌پردازد و در مورد قسمت‌های همگن و ناهمگن بحث می‌کند.

در بخش‌های بعدی دولت، حاکمیت، ارتش و… تعریف می‌شوند و با بررسی کردن ریشه‌های اقتدار فاشیستی کتاب خاتمه می‌یابد.

باتای برای نگارش این کتاب فلسفه و سیاست را با اقتصاد و روان شناسی ترکیب کرده و الحق که نتیجه مطلوبی هم به عنوان یک مطالعه بین رشته‌ای داشته است.

ترجمه کتاب خوب و تصویر پرمعنای جلد بسیار هوشمندانه انتخاب شده است. «ساختار روانشناختی فاشیسم» توسط نشر بیدگل با بهای ۱۲۰۰۰ تومانِ ایرانی به بازار عرضه شده است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل