گلونی

کتاب قربانی طهران کتابی که حرف‌هایی برای گفتن دارد

کتاب قربانی طهران کتابی که حرف برای گفتن دارد

کتاب قربانی طهران کتابی که حرف برای گفتن دارد

کتاب قربانی طهران کتابی که حرف برای گفتن دارد

نام کتاب: قربانی طهران
نویسنده: حامد اشتری
ناشر: دفتر نشر معارف
تعداد: صفحات ۱۸۸

پایگاه خبری گلونی سمیه رستمی: برخلاف همیشه که از کتاب به نویسنده می‌رسم این‌بار از نویسنده به این کتاب رسیدم. در واقع باید اینستاگرام را سپاسگزار باشم بالاخره نشان داد می‌تواند خیر هم برساند که با نویسنده و بعد از آن با کتابش آشنا شدم.

کتاب قربانی طهران

کتاب برشی است از زمان مشروطه و من که پی آشنایی بیشتر با زبان قاجار بودم دلم رفت پی قربانی طهران اقای اشتری.

عنوان کتاب طوری انتخاب شده بود که هر لحظه حدسی به ذهن خطور می‌کرد.

نویسنده سال‌ها در عرصه قلم، تجربه اندوخته و دیده و شنیده. اولین رمانش از هر لحاظ قابل دفاع است و قلمش بالغ شده و خام نیست.

حرف برای گفتن دارد با توصیف و تشبیه بی‌جا اطاله کلام ندارد. بخش تاریخی حاصل مطالعه و تحقیق است. سر هم‌بندی نیست که اصل کلام است.

قربانی طهران دو داستان در هم تنیده است که یکی در تهران اتفاق می‌افتد و دیگری در پاریس.

آنکه در تهران است، ماجرای طلبه جوان و قمی است که به اقتضای جوانی‌اش در جریان اتفاقات مشروطه بسیار هیجان زده است.

او تحت تأثیر القائات و روزنامه‌هایی که به دستش می رسد قصد حذف مخالفین جریان مشروطه را دارد. در سفر به تهران می‌فهمد آنچه شنیده با چیزی که در تهران جریان دارد بسیار متفاوت است و کارش به یکی طرفه نگار می‌افتد و….

داستان پاریس، داستان روشنفکرهای غرب زده است که به اسم پیشرفت و تمدن سعی در پیشبرد اهداف استعماری غرب دارند و پی عیش و نوش خود هستند تا دلسوزی به حال رعیت بینوا.

روایت را دوست داشتم و لذت بردم.

همه اجزای این کتاب سرجایش بود؛ تاریخ را روایت کرد که نیاز هر جامعه‌ای است یادآوری تاریخش و ما چقدر احتیاج داریم به تاریخ خواندن که به عقب برنگردیم که پای میز مذاکره ننشینیم.

حالا تاریخ را با هنر داستان تلفیق کنند با یک عاشقانه با رایحه نارنج با صدای خنده دخترکی که طبیب دل بیمار است. داستان را به عنوان مخاطب معمولی کامل دیدم تا انتها قابل حدس نبود.

فونت کتاب طرح جلد کتاب همه با درایت انتخاب شده تا داستان باور پذیر بشود و پیام به جان مخاطب بنشیند.

زبان روایت کتاب اما زبان میانه قاجاری بود سهل و ممتنع به دور از کلمات نامأنوس و ثقیل. فضای آن دوره تاریخی را برای مخاطب تداعی می‌کرد اما مخاطب را به زحمت نمی‌انداخت که علی الداوم، ملازم سرچ گوگل باشد.

پیام کتاب اما همان جنگ رسانه‌ای است. همان که در نامیرا، حالا فرض کن منبر قاضی شریح باشد و پچ پچ شایعه پردازان بازار. یا همان که حالا هست در شبکه های مجازی، میان گل و بلبل اینستاگرام و جاج شدن‌های توییتر و فروارد کردن‌های تلگرام.

تلفات می‌گیرد بدون خونریزی بدون درد. دروغی که لباس راستی می‌پوشد و ایمان می‌دزد به اسم دین و سرزمین.

قربانی طهران اما قربانی ممیزی تنگ نظر ارشاد است که رقص را تکان‌تکان بنویسد. ممیزی ارشاد، گشت ارشاد می‌شود و از زن و مرد پاریسی نسبتشان را می‌پرسد.

نویسنده به جای قسمت‌های حذف شده داستان نقطه چین می‌گذارد و پر کردن جای خالی را به مخاطب می‌سپارد.

برای خرید آنلاین کتاب قربانی طهران اینجا کلیک کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل