گلونی

کرونا در ژاپن با استفاده از ماسک تا حدودی مهار شده است

کرونا در ژاپن

کرونا در ژاپن با استفاده از ماسک تا حدودی مهار شده است

کرونا در ژاپن با استفاده از ماسک تا حدودی مهار شده است

به گزارش گلونی در میزگردی تخصصی در مورد پاندمی کووید ۱۹ مشخص شد استفاده از ماسک در ژاپن یکی از دلایل مرگ و میر کمتر بر اثر ویروس کرونا در مقایسه با سایر کشورهای جهان بوده است.

درحالیکه استفاده از ماسک در ابتدا در برخی از کشورها با مخالفت روبرو شد و حتی سازمان جهانی بهداشت استفاده از آن را در کنترل این اپیدمی بی‌اثر دانست، در ژاپن مدت‌هاست استفاده از ماسک جزیی از زندگی روزمره شده است.

کرونا در ژاپن

اما ماسک به تنهایی برای کنترل و مهار ویروس کافی نخواهد بود.

ژاپن کشوری با ۱۶۰۰۰ مورد ابتلا و ۸۵۰ مورد مرگ (تا زمان نگارش مقاله به تاریخ ۲۸ ماه می) کمترین تعداد مرگ و میر و ابتلا را در بین ۷ اقتصاد برتر دنیا داراست.

سایر ویدیوها در آپارات گلونی 

اما حتی در حالی که این کشور به آرامی در حال بازگشایی و از سرگیری فعالیت‌های مختلف است باید با سرعت بیشتری جلوی گسترش ویروس را گرفت تا از پیک دوم این ویروس که خطرناک‌تر خواهد بود جلوگیری کرد.

روز دوشنبه ۵ خرداد ماه نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه، با توجه به کاهش موارد ابتلا کشور را از حالت اورژانس درآورده و با توجه به موارد ایمنی برنامه‌های خود را برای از سرگیری فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی اعلام کرد.

با وجود اینکه این کشور نسبتا در مقابله با این ویروس موفق بود اما سیستم درمانی آن تا مرز فروپاشی پیش رفت. همچنین قوانین فاصله گذاری فیزیکی تاثیری جدی بر فعالیت‌های اقتصادی داشت.

آگاهی مردم درباره مسائل بهداشتی مانند شست‌وشوی دست‌ها در کنترل شیوع این بیماری تاثیر به سزایی داشته است.

مسئله دیگر این است که مردم ژاپن به استفاده از ماسک از آغاز سال نو تا پایان بهار برای جلوگیری از آلرژی‌ها و عدم ابتلا به آنفولانزا عادت دارند.

استفاده از ماسک، رعایت بهداشت دست‌‎ها، رعایت فاصه فیزیکی و پرهیز از بلند صحبت کردن در کنترل انتقال بیماری موثر بوده است.

امکان وقوع پیک دوم بسیار بالاست، بنابراین شناسایی خوشه‌های مبتلا به ویروس با سرعت هرچه بیشتر بسیار حائز اهمیت است.

در کنار استفاده از تست‌های PCR باید از تست‌های آنتیژن نیز برای پیدا کردن موارد ابتلا قبل از جدی شدن علائم بیماری اقدام کرد.

آیا سیاست‌های ژاپن موفقیت آمیز بوده است؟

با وجود مشکلاتی که سیستم بهداشت و درمان ژاپن بر اثر شیوع این بیماری با آنها روبرو شد اما مانند کشورهای اروپایی و یا امریکایی تعطیلی‌های گسترده‌ای نداشت با این حال ضربه‌های اجتماعی و اقتصادی بر این کشور نیز وارد شد‌.

پیدا کردن راهی برای ایحاد تعادل بین تلاش برای کاهش شیوع بیماری و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی مشکل است.

قوانین قرنطینه در کشور ژاپن اجباری نبود اما مدل‌ها نشان داده بودند که رعایت فاصله فیزیکی می‌تواند تا ۸۰ درصد شانس ابتلا به ویروس را کاهش دهد.

تعداد تست‌های انجام شده در کشور ژاپن در مقایسه با سایر کشورها پایین‌تر است. همچنین در ابتدا بیش از ۳۰ درصد از تست‌های انجام شده مثبت اعلام می‌شد در حالیکه هم اکنون این عدد در کل کشور به زیر ۱ درصد رسیده است‌.

میزان حساسیت تست‌های آنتی بادی هنوز مشخص نیست اما برای کاهش نگرانی بین مردم بهتر است تست‌های آنتی بادی بیشتری انجام بگیرد.

همچنین داشتن یک سیستم ارتباطی برای دریافت نظرات مردم بسیار مهم است.

مترجم: مریم قره‌گزلو

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل