تصاویر دومین خانواده یوزپلنگ های آسیایی توران با فاصله یک هفته

تصاویر دومین خانواده یوزپلنگ های آسیایی توران با فاصله یک هفته

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: پس از مشاهده مستقیم و تصویر برداری از ۵ فرد یوزپلنگ آسیایی در محدوده منطقه حفاظت شده توران که در ۲۵ اردیبهشت ماه منتشر شده بود.

حضور دومین خانواده یوزپلنگ‌های آسیایی را دوربین‌های تله‌ای نصب شده درمحدوده پارک ملی توران مستندسازی کردند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان امیر عبدوس با اعلام این خبر گفت:

همانگونه که پیشتر نیز تاکید شده بود اولویت اقدمات اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان برای نجات این گربه سان نادر از پرتگاه انقراض، حفاظت گونه در زیستگاه بوده است لکن به موازات آن از پتانسیل یوزهای موجود در اسارت نیز برای تکثیر غافل نخواهیم شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ارتقاء مطلوبیت زیستگاهی مجموعه ذخیره گاه زیستکره توران به منظور حفظ و افزایش جمعیت باقیمانده یوز در طبیعت ایران، تهدیدات زیستگاهی این گونه مورد شناسایی و تحت مدیریت قرار گرفت و در این راستا طی یک برنامه میان مدت یکصد هزار هکتار محدوده پارک ملی توران (از کل یک و نیم میلیون هکتار مساحت ذخیره گاه زیستکره توران) از حضور دام و سگ‌های گله که مهمترین عامل کشتار یوزپلنگ‌ها بودند تخلیه و حقوق عرفی دامداران این عرصه‌ها به آنها پرداخت و پروانه‌های چرای دام این عرصه باطل شد.

عامل دوم تهدید یوزپلنگ‌های ایرانی که در خلال سالهای ۸۹ تا ۹۷ هفت قربانی از یوزهای ماده و توله‌های آنها گرفته است.

جاده ترانزیت چهاربانده تهران مشهد در محور میاندشت تا عباس آباد بود که ۵ کیلومتر از این محور با اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست در دو سوی جاده در سالهای ۹۷ و ۹۸ فنس کشی شد و درباقیمانده مسیر نیز با کسب مصوبه شورای راهبری تصادفات جاده ای در خرداد ۹۸ حداکثر سرعت مجاز خودرها ۳۰ کیلومتر کاهش یافت.

تصاویر دومین خانواده یوزپلنگ های آسیایی توران

امیر عبدوس با اشاره به طرح اجرا شده برای پایش سراسری زیستگاههای توران با دوربینهای خودکار حساس به حرکت (دوربین تله ای) در محدوده پارک ملی توران تاکید داشت:

اردیبهشت‌ماه همزمان با خروج دام از قشلاق و تخلیه تمام زیستگاه‌های منطقه از سگ‌های گله و دام‌های اهلی، کار دوربین‌گذاری آغاز شد و خوشبختانه درهفته دوم اجرای این طرح، یکی از دوربین‌های مستقر در محدوده پارک ملی موفق به ثبت یک خانواده متشکل از سه فرد یوزپلنگ آسیایی شده است که با احتساب ۵ فردی که در ۲۵ اردیبهشت‌ماه تصویربرداری شده بودند و نیز یک فرد یوزپلنگ نر که تصاویر آن مرتبا در تعدادی از دوربین‌های منطقه مشاهده می‌شود و پیشتر نیز در رسانه‌ها منتشر شده بود از ابتدای سال ۹۹ تا کنون حضور ۹ فرد مختلف ازاین گونه در ذخیره گاه زیستکره توران مستندسازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با در نظر داشتن این نکته که عرصه دوربین‌گذاری شده کمتر از یک دهم کل مساحت مجموعه ذخیره‌گاه زیستکره توران را تشکیل می‌دهد تاکید داشت:

با این احتساب جمعیت قابل تخمین منطقه یقینا بیش از این‌هاست. اما ما فقط آمار مشاهدات ثبت شده و مستندسازی شده را اعلام می‌نماییم و از هرگونه گمانه زنی برای تخمین جمعیت کل یوزپلنگ‌ها در منطقه پرهیز داریم.

امیر عبدوس با اشاره به اینکه نقش و نگار و خط و خال پوست هر فرد یوزپلنگ مانند اثر انگشت انسان وسیله شناسایی و تفکیک یوزها از یکدیگر است گفت:

پس از هر مرحله تخلیه حافظه دوربین‌ها با مقایسه نقش و نگار پوست با تصاویر ثبت شده قبلی، برای هر یک از یوزهای طبیعت، شناسنامه‌ای تهیه می‌شود تا در مشاهدات مکرر، از شمارش تکراری آنها اجتناب گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: تصاویر ثبت شده مربوط به تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۹ یعنی ۸ روز قبل از تصویر برداری خانواده ۵ فردی هستند. که روز گذشته با تخلیه حافظه دوربین‌ها کشف شدند.

امیر عبدوس در خاتمه ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس و محیطبانان پارک ملی و ذخیره گاه زیستکره توران از حمایت‌ها و همکاری‌های جوامع بومی این منطقه نیز تقدیر و ابراز امیدواری نمود این همکاری‌ها برای همیشه به منظور نجات این گونه از پرتگاه انقراض از سطح یک قاره ادامه داشته باشد.

پایان پیام

کد خبر : 163903 ساعت خبر : 12:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=163903
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات