خانه پرویز مشکاتیان در نیشابور تخریب شد

خانه پرویز مشکاتیان در نیشابور تخریب شد

پایگاه خبری گلونی راضیه حسینی:  باز هم بنایی تاریخی  زیر چرخ‌های لودر نابود شد. به همین راحتی بنایی که در مسیر ثبت ملی قرار داشت و تخریب آن غیرقانونی بود نابود شد.

از این دست خبرها کم نیست. از سال‌ها پیش و خانه میرزاکوچک خان که مالکش تصمیم گرفت شبانه آتش‌سوزی ساختگی راه بیندازد و بعد با لودر به جان خانه بیوفتد، تا خانه هوشنگ ابتهاج و حالا پرویز مشکاتیان.

از خانه میرزا فقط دری چوبی ماند، خانه هوشنگ ابتهاج صد در صد تخریب شد و فقط ده درصد از بنای منزل پرویز مشکاتیان باقی ماند.

این آخرین‌شان نخواهد بود. باز باید منتظر خبری دیگر از فروریختن خانه بزرگی از ایرانیان باشیم.

هر بار هم بهانه‌ای برای مسئولین پیدا می‌شود که مسئولیت را به دوش شخصی دیگر بیندازند.

یک بار مقصر خانواده هستند، گاهی میراث فرهنگی و شهرداری با هم به توافق نمی‌رسند و سرآخر می‌گویند کی بود، کی بود، من نبودم؛

و شاید زمانی فرا برسد که خود هنرمند را مقصر بدانند که اگر در قید حیات است باید خودش مراقب خانه‌اش باشد.

خانه پرویز مشکاتیان در نیشابور تخریب شد

به هر حال این خانه هم به لیست خانه‌های تخریب شده پیوست و در تاریخ ثبت شد.

چهارشنبه چهارده خرداد هزار و سیصد و نود و نه،  باز یک لودر به جان بنایی ارزشمند افتاد.

درباره استاد پرویز مشکاتیان

 پرویز مشکاتیان، آهنگساز، موسیقی‌دان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده سنتور که به سه تار نیز آشنایی داشت،  ۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۴ در نیشابور متولد شد.

او مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان، که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت. وی آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دوره متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود. او در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نور علی خان برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد داریوش صفوت پرداخت.

وی هم‌زمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون محمدتقی مسعودیه، مهدی برکشلی، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فرا گرفت. او نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت ویژه و چشمگیری دست پیدا کند و همچنین توانست کارهای بزرگ فراوانی را در زمینه آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینه ساخت قطعات همنوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد.

از آثار مشکاتیان، کتاب‌های فراوانی منتشر شده‌است. از این کتاب‌ها می‌توان به اثرهای بیست قطعه برای سنتور، گل آئین، گل آوا، سُل آیین، مجموعه تصانیف، بیداد، لاله بهار اشاره نمود.

پرویز مشکاتیان در تاریخ ۳۰ شهریور سال ۱۳۸۸ سن ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.

پایان پیام

کد خبر : 165073 ساعت خبر : 2:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=165073
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات