رمان ۱۹۸۴ و همه چیز در مورد این کتاب

رمان ۱۹۸۴ و همه چیز در مورد این کتاب

به گزارش گلونی جهانی که جورج اورول در این کتاب به تصویر می‌کشد؛ جهانی است که تفکر کمونیسم بر آن غلبه یافته و کشورهای با هم متحد شده و سه کشور اوشنیا اورسیا و ایستیسیا را تشکیل داده‌اند‌.

به نظر می‌رسد اوشینا دائما در حال جنگ و یا اتحاد با دو کشور دیگر است. در واقع حزب با کنترل شدید افکار و رفتار مردم آنچه مطابق منافع خودش است را به آنها می قبولاند.

کتاب: رمان ۱۹۸۴
نویسنده: جورج اورول
ترجمه: حمیدرضا بلوچ
با مقدمه اریک فروم
انتشارات: نشر به‌سخن

در همه جا صفحاتی سخنگو قرار دارد تلوزیون مانند که ارتباط دوسویه حزب با مردم برقرار می‌کند و مردم در هر لحظه رصد می‌شوند.

میکروفن‌های مخفی هم در سراسر کشور کار گذاشته‌اند. کلمات و کلا ادبیات را به دلخواه خود حتی در معنای متضاد آنها به کار می برند.

مردم از حداقل امکانات زندگی برخوردارند در حالی که حزب با استفاده از رسانه القا می‌کند شرایط مردم از همیشه بهتر است.

رهبر اوشینا برادر بزرگ و دشمن داخلی آنها و گلداشتاین است که به برادر بزرگ خیانت کرده است. وینستون مردی است که داستان از دید او روایت می‌شود در وزارت حقیقت کشور اوشینا کار می‌کند.

 او با تغییر و تحریف تاریخ اشتباهات حزب و برادر بزرگ در سیاست‌های کشور را اصلاح می‌کند. حزب چنان در تاریخ دست برده که وینستون حتی شک دارد در چه سالی زندگی می‌کند ۱۹۸۴ یا سال دیگری.

او کم‌کم به این نتیجه می‌رسد که نباید در برابر ظلمی که اعضای رده بالای حزب به پایین دستی‌ها و طبقه کارگر می‌کنند سکوت کند و تصمیم می‌گیرد به انجمن برادری و گلداشتاین بپیوندد.

وینستون فکر می‌کند در گذشته، زمانی که حزب نبود، مردم زندگی بهتری داشتند. فردی با او ارتباط برقرار می‌کند که بعدا وینستون متوجه می‌شود این تله حزب، برای کسانی است که قصد خیانت به حزب را دارند.

وینستون تحت شکنجه های شدید قرار می‌گیرد و از عقاید خود دست برمی‌دارد چنان که اگر به او بگویند دو دو تا پنج تا می‌شود او قبول می‌کند.

مسلما خواندن این کتاب در حالی که هزاران شایعه درباره کرونا وجود دارد و روزهای سخت قرنطینه در خانه را می‌گذرانیم بیشتر سوهان روح بود. اما داستان بسیار پر کششی داشت.

اگر جورج اورول زنده بود مصرف خرما و زیتون را برایش تجویز می‌کردم. مشخص است سودای این بنده گمراه خداوند، بالا زده بوده و الا این همه منفی بافی توجیه دیگری ندارد.

برای خرید این کتاب اینجا کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: سمیه رستمی

کد خبر : 165986 ساعت خبر : 6:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=165986
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات