فصل چهارم غار کلدر آغاز می‌شود؟

فصل چهارم غار کلدر آغاز می‌شود؟

فصل چهارم کاوش غار باستانی کلدر خرم‌ آباد  هنوز آغاز نشده است.

آپارات گلونی را دنبال کنید

فصل سوم کاوش باستان‌شناختی غار کلدر خرم‌آباد که با اهداف اولیه تاریخ‌نگاری لایه‌های پارینه‌سنگی میانه (منتسب به دوره استقراری جوامع نئاندرتال) و دستیابی به تعداد بیشتر مصنوعات و دست‌افزارهای سنگی آغاز شده بود با انجام عملیات مرمتی و حفاظتی نهشته‌های باستانی ترانشه تیرماه سال گذشته به پایان رسید.

این فصل از کاوش، دستاوردهای چشمگیری از جمله کشف بخشی از فسیل جمجمه انسان هوشمند، مصنوعات سنگی شاخص دو گونه هموساپین و نئاندرتال، گونه‌های مختلف جانوری و دانه‌های گیاهی را در برداشت‌.

به نظر می‌رسد عملی نشدن تعهدات مسئولان میراث فرهنگی نسبت به تیم کاوش باعث این تاخیر باشد.

این تیم حرفه‌ای تاکنون هم با سختکوشی و تلاش خودشان توانسته‌اند دستاوردهای باارزشی داشته باشند و حتی با استفاده از روابطی که اعضای این گروه داشته‌اند، مقالات و اطلاعات به دست آمده از این غار در مجلات معتبر بازتاب داشته است.

مسئولان باید تعهدات خود را انجام دهند تا مراحل این کاوش بدون وقفه طی شود.

فصل چهارم غار کلدر آغاز می‌شود؟

بودن مدیران نباید فقط هنگام رسانه‌ای شدن اطلاعات شگفت‌انگیز این غار یا پرده‌برداری از کشفیات تیم کاوش باشد. انتظار این است که میراث فرهنگی پشتیبانی همه‌جانبه‌ای از تیم کاوش انجام دهد.

غار کلدر خرم آباد در ۵ کیلومتری شمال شهر خرم آباد به شماره ۱۸۷۹۶ در فهرست آثار غیر منقول کشور به ثبت رسیده است.

کشفیات این غار باستانی سال‌ها تحقیقات و مستندات ارائه شده در مراکز علمی و دانشگاهی را به چالش کشیده است.

این غار تاکنون در سه مرحله مورد کاوش قرار گرفته است.

در دو کاوش نخست، شواهدی مبنی بر وجود انسان‌های هوشمند و نئاندرتال به دست آمده بود.

اما نتایج کاوش باستان‌شناختی این غار نشان داد ایران در زمره نخستین زادگاه‌های انسان‌های هوشمندی است که برای اولین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شدند.

در کاوش سوم بخشی از جمجمه انسان خردمند در غار پیدا شد که به جرات می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اکتشافات غرب آسیا و دستاوردهای مطالعات پارینه سنگی است.

این یعنی شواهد حضور انسان هوشمند در غارکلدر در دره باستانی خرم‌آباد با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال، نه فقط در ایران بلکه در غرب قاره آسیا به عنوان قدیمی‌ترین شاهد قلمداد می‌گردد.

پایان پیام

کد خبر : 164847 ساعت خبر : 0:54 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=164847
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات