مشکل آب غیزانیه راه‌حل دارد

مشکل آب غیزانیه راه‌حل دارد

به گزارش پایگاه خبری گلونی پس از ماجرای تلخ غیزانیه فضای مجازی هم پر شد از واکنش کابران اما در این میان کاربری به نام یاسر عرب یک رشته توئیت منتشر کرد در مورد راه حل برطرف کردن مشکل غیزانیه. راه‌حلی که قبلا توسط یک گروه پیاده شده و نتیجه مطلوب حاصل شده است.

مشکل آب غیزانیه راه‌حل دارد

یاسر عرب در توئیت اول خود نوشت:

وی ادامه داد: جناب عطایی تماس گرفت که در این منطقه آب شور چاه هست اما قابل شرب نیست.

او تجربه تصفیه آب در چند روستا را قبل آن داشت. طرح تبدیل آب شور به آب شیرین تقدیم دولت شد که گفتند «بسیار خوب است اما متاسفانه دولت پولی ندارد» آبفای استان سوله خالی و انشعاب برق را همکاری و تحویل داد.

هزینه فاز اول حدود چهل میلیون شد. چیزی شبیه پایلوت برای اثبات شدنی بودن قصه.

این مبلغ را از رفقا جمع کردیم و بخش قابل توجهی را آقای عطایی از جیب گذاشت.

اولین فاز که راه افتاد دیدیم حالا به کمک جدی مردم نیاز داریم. سفری ترتیب دادیم با جناب زائری، امیرخانی، رنانی و درویش به منطقه اینجا پایین دست منطقه جکیگور است.

مشکل آب غیزانیه راه‌حل دارد
مشکل آب غیزانیه راه‌حل دارد

همانجایی که گاندو دست حوا رئیسی دختر نه ساله بلوچستانی را که رفته بود لباس بشوید خورده بود یا بچه‌هایی دیگر را متاسفانه کشیده بود زیر آب و کشته بود. بچه‌های دیگری هم پا و… این بچه‌ها بعضا از هوتک که بهداشتی نیست آب می‌خوردند. 

با کمک مردم حدود سیصد تومان دیگر هم جمع شد و ایستگاه با تمام ظرفیت شروع به کار کرد.

اما یک مشکل بزرگ پیش آمد. پسماند آب تصفیه شده به شدت شور و اشباع شده از املاح بود و برای محیط زیست منطقه خطر داشت. این شد که پشت سوله که زمین بایر بود گیاه سالیکورنیا از تیره اسفناجیان کاشتیم.

این گیاه از آب بسیار شور تغذیه می‌کند و علاوه بر رفع مشکل آب سنگین پسماند، منبع تغذیه خوبی برای دام‌های منطقه شد.

اضافه این آب شور هم قرار شد استخر پرورش ماهی‌های شور زی احداث و اشتغالزایی بشود که در دست تهیه است. این موقع بود که سر و کله صدا و سیما و مسئولین هم پیدا شد.

مشکل بعدی جایی برای انباشت آب تصفیه شده بود. دستگاه‌ها باید دائم کار می‌کردند اما محل تجمیع کافی نداشتیم.

باز فراخوان دادیم و ابتدا چند منبع دو هزار لیتری تهیه شد و سپس پشت سوله دو منبع بسیار بزرگ دیگر طراحی و روی زمین ساخته شد.

نکات زیادی بود که گمان کردم طولانی می‌شود و ننوشتم. اما علی رغم اینکه آبفای استان میزان بسیار زیادی آب تصفیه شده برای نقاط دیگر تحویل گرفته و با ما تسویه نکرده اما الان این مجموعه روی پای خودش ایستاده و روزانه برای سی هزار نفر آب گوارا تهیه می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 164228 ساعت خبر : 1:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=164228
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات