مقصر آتش سوزی خائیز خودش در دل طبیعت زندگی می‌کرد

مقصر آتش سوزی خائیز خودش در دل طبیعت زندگی می‌کرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی جواد حیدریان خبرنگار و فعال حوزه محیط زیست در صفحه شخصی خود نوشت: دامداری که تعمدا منطقه حفاظت شده خائیز را در گرمای ۴۵ درجه ظهر روز ۹ خرداد به آتش کشید، در دامنه همین طبیعت زیبایی می‌زیست که در تصویر می‌بینید.

مقصر آتش سوزی خائیز

او البته توسط دیدبان رئیس منطقه شناسایی شده و مشخصاتش به پلیس اعلام شده و ظاهرا دستگیر هم شده است.

اما آتشی که از دعوای دو دامدار در بهبهان و در سه کیلومتری خارج منطقه و در چاه ریگک آغاز شد، هنوز دارد می‌سوزد و ما را می‌سوزاند.

آتشی که البته ریشه در تاریخ مدیریت زاگرس و تربیت نیروی انسانی و چیدمان غلط توسعه دارد.

آتش جهل و بی‌خردی دو دامدار با وزش باد به سمت منطقه حفاظت شده رسید و چنان بی‌مهار است که هنوز به طور کامل و قطعی مهار نشده است.

خسارت زیادی به منطقه حفاظت شده و دیگر مناطق جنگلی وارد شده است.

البته درختان بزرگ بلوط در امان مانده‌‌اند و آنطور که مشاهدات عینی می‌گوید؛ از هر صد درخت یک یا دو درخت آسیب جدی دیده اما درختچه‌ها، بنه‌ها، زبان گنجشک، بادام‌های وحشی و… به دلیل صمغ‌هایی که تولید می‌کنند، آسیب وحشتناکی دیده‌اند.

چهارپایان حیات وحش مثل کل و بز و قوچ و میش و پستاندارانی مثل پلنگ و… توانسته‌اند به مناطق امن‌تر بروند.

اگرچه ظاهرا امنیت آنها تامین نیست. اما خزندگان مثل مارها و گونه‌های ریز مثل سنجاب‌ها و روباه و… تا حدود زیادی قربانی شده‌اند.

پرندگان اما قربانیان اصلی هستند. در اوج فصل تخم‌گذاری آنها آسیب جدی دیده‌اند و به دلیل اینکه نمی‌توانسته‌اند لانه خود را ترک کنند، هم تخم‌هایشان تلف شده و هم‌ بسیاری از آنها کباب شده‌اند.

در نهایت آسیب زیادی به منطقه وارد شده و آقای دیدبان به عنوان رئیس منطقه خواهان تجهیزات برای پیشگیری در آینده است.

 کمک‌های مردمی و حضور آنها اما از زبان آقای دیدبان شبیه به روزهای اول جنگ هشت ساله بوده است.

حضور زنانی و مردان محلی در کنار امدادگران و محیط‌بانان، صحنه تازه و حماسه همدلی و مهربانی مردم را نشان داد اما کمک‌های جمع‌آوری شده مردم و این محبت اقیانوسی آنها نباید بی‌مسئولیتی بعضی از ما را پنهان کند.

آتش‌سوزی خائیز کهگیلویه، بهبهان، گچساران، بوشهر و کرمانشاه و ایلام و لرستان و کردستان و… با سهل‌انگاری و تعمد تعدادی از ما مردم شعله‌ور شده و خاموش نمی‌شود.

شعله‌ای که تا الان ۱۰ مصدوم و سوخته و یک کشته در پی‌داشته است. البرز زارع جوان گچسارانی با ۷۰ درصد سوختگی آخرین قربانی است که اکنون در بیمارستان جانش در خطر است.

پایان پیام

کد خبر : 164919 ساعت خبر : 5:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=164919
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات