پخش زنده رصد خورشیدگرفتگی در آسمان جنوب ایران در مهر مهر

پخش زنده رصد خورشیدگرفتگی در آسمان جنوب ایران در مُهرِ مِهر

پخش زنده و همزمان رصد خورشیدگرفتگی حلقوی از چابهار و تهران به همت مرکز علوم و آسمان نمای گنبد مینا واقع در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در اول تیر ماه صورت خواهد گرفت.

به گزارش گلونی این خورشید گرفتگی که در تهران از ساعت ۹ و ۵ دقیقه شروع می‌شود تا ساعت ۱۰ و ۱۶ دقیقه به بیشترین میزان خود خواهد رسید و سپس ساعت ۱۱ و ۳۸ دقیقه پایان خواهد یافت توسط برنامه «مُهر مِهر» به تصویر کشیده می شود.

در همین راستا گنبد مینا در یک برنامه علمی و هدفمند این مسیر را در نقطه مرکزی سایه که از قبل هماهنگ شده است طی کرده و به تصویربرداری زنده از این پدیده خواهد پردازد.

در این برنامه قرار است این پدیده در چابهار که به صورت «گرفت کامل» و در تهران به صورت «گرفت جزئی» رخ خواهد داد به صورت زنده پوشش داده شود تا در قالب یک برنامه علمی-ترویجی از طریق تلویزیون اینترنتی تیوا پخش شود.

علاقمندان می توانند از طریق این لینک به تماشای زنده این رویداد بپردازند.

خورشیدگرفتگی یا کُسوف هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

 این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که زمین و ماه و خورشید به ترتیب در یک خط راست یا تقریباً در یک خط راست قرار بگیرند و این شرایط تنها در زمان مقارنه یا محاق ماه ممکن است برقرار شود.

گرفتگی کلی خورشید، یکی از منظره‌های بسیار زیبای طبیعت است.

اگر صفحه مداری گردش ماه به دور زمین همان صفحه مداری گردش زمین به دور خورشید می‌بود، در هر ماه یک بار خورشید گرفتگی رخ می‌داد.

اما وجود ۵ درجه انحراف زاویه‌ای بین این دو صفحه، باعث می‌شود که در بسیاری از ماه‌ها، ماه از بالا یا پایین قرص خورشید بگذرد.

پایان پیام

کد خبر : 166441 ساعت خبر : 1:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=166441
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات