کتاب تاریخ طبیعی زوال تاملاتی درباره‌ی سوژه‌ ویران!

کتاب تاریخ طبیعی زوال

پایگاه خبری گلونی آرشین ساکی: بارانه عمادیان را پیش از این کتاب نمی‌شناختم و این اولین متنی بود که با قلم‌اش خواندم.

حالا اما می‌دانم که عمادیان دکترای فلسفه دارد و کتابی که از او خواندم حسابی کنجکاوم کرد برای جست‌وجو در مورد خودش و آثارش.

اما از شناخت نویسنده که بگذریم به معرفی کتاب‌اش می‌رسیم. «تاریخ طبیعی زوال» که در عبارت توضیحی‌اش آمده: تاملاتی درباره‌ سوژه ویران!

کتاب تاریخ طبیعی زوال

اگر چه این کتاب را در رده کتاب‌های فلسفی قرار می‌دهند اما برای خواندنش نیاز نیست فیلسوف باشیم.

که اتفاقا خوبی‌اش به همین است که نباشیم و چیزهای تازه بیاموزیم، این کتاب پر از اصطلاحات و جملاتی است که وادارتان می‌کند به جست‌و‌جوگر اینترنتی سر بزنید و چیزهای جدیدتر و بیش‌تری بیاموزید.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که «زوال» روی دیگر «پیشرفت» باشد؟ به این مفهوم که هم‌زمان با شهرها، جاده‌ها و ساختمان‌هایی که می‌سازیم، موازی با آن ویرانه‌ها را هم می‌سازیم؟ می‌ببنید چطور قلقلک‌تان می‌دهد برای خواندن بیشتر؟

در پیش درآمد کتاب چنین نوشته: تاملاتی که در این کتاب آمده‌اند دو سویه از مفهوم ویرانگی را مد نظر دارند. سویه تجربی این مفهوم که در هنرهای تجسمی تجسم یافته است و سویه نظری و فلسفی.

خوبی کتاب این است که نویسنده متون اندیشمندان دیگر چون والتر بنیامین و تئودور آدورنو در باب ویرانگی را مطالعه کرده و در بعضی از قسمت‌های متن به نقطه نظرات آن‌ها رجوع می‌کند. و حسابی راجع به آن‌ها توضیح می‌دهد.

مفهوم ویرانی در کتاب تاریخ طبیعی زوال به بهترین شکل ممکن مورد بررسی قرار گرفته و بخشی از آن که برای ما بسیار قابل درک می‌باشد مطالعاتی است که در خصوص شهر تهران به عنوان یک کلان شهر صورت گرفته است.

در انتهای کتاب نقاشی‌هایی با مضمون ویرانی یا ویرانگی آورده شده که در متن کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

این کتاب توسط نشر بیدگل و با بهای ۱۶۰۰۰ تومانِ ایرانی به بازار عرضه شده است.

برای خرید این کتاب اینجا کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 164279 ساعت خبر : 9:33 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=164279
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات