کتاب فروشی در ایران یک صنعت است منتها مثل صنعت خودروسازی

کتاب فروشی در ایران یک صنعت است منتها مثل صنعت خودروسازی

به گزارش گلونی درآمد کتابفروشی بارنز و نوبل (Barnes & Noble) در سال ۲۰۱۹ فقط در آمریکا ۳۵۵۲۰۰۰۰۰۰ دلار بوده است. این عدد را چه با دلار ۴۵۰۰ و چه با دلار ۱۸۵۰۰ ضرب کنید رقمی فوق تصور ‌می‌شود.

کتابفروشی در دنیا یک صنعت است، صنعتی که ماحاصل سال‌ها مطالعه، آزمایش، دانش‌اندوزی و بروزآوری آنچه که از گذشتگان رسیده است.

از باب نمونه کتابفروشی زنجیره‌ای بزرگ فلترینلی [Feltrinelli] در سال ۲۰۰۰ تصمیم می‌گیرد تا الگویی برای برای توسعه وفاداری مشتری (Loyalty program) ایجاد کند به سراغ شرکت فوجیستو می‌رود و یکی از بهترین سیستم‌های در نوع خودش را تحویل می‌گیرد و بعد آن است که آهسته آهسته به یک غول در حوزه نشر و کتابفروشی در ایتالیا تبدیل می‌گردد.

کتاب فروشی در ایران

این کتابفروشی تنها یک نمونه از بروزآوری‌هایی است که برای توسعه کسب و کار کتابفروشی‌ها سراغ داریم و می‌شود ده‌ها نمونه دیگر مثال زد.

اما در ایران بیراه نیست اگر بگوئیم کتابفروشی نمایی دیگر از خودروسازی ماست!

موتور همان موتور پیکان دهه ۴۰ است و چه‌بسا ناکارآمدتر و تنها به جلوه و شکل ظاهری توجه می‌کنیم، ساختمان شیک، قفسه‌های شیک، چیدمان شیک و نیروی انسانی شیک و…

ما زیرساخت‌های مناسب این صنعت را نداریم، یعنی سرمایه‌گذاری بر روی آن نمی‌کنیم نه کتابفروشی‌های به اصطلاح زنجیره‌ای و بزرگ ما و نه کتابفروشی‌های قدیمی و با سابقه ما هیچ هزینه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری برای توسعه کسب و کار خود نمی‌کنند.

در حالی که در تمام دنیا کتابفروشی‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری‌های جدی دانش و فناوری‌های روز دنیا را به کار می‌گیرند تا روزآمدتر از همیشه در وادی تجارت از هم صنفی‌های خود عقب نیفتند ما در ایران هنوز از قدیمی‌ترین ایزوی بین‌المللی این حرفه یعنی شابک که به سال ۱۹۶۶ میلادی طرح‌ریزی شده استفاده نمی‌کنیم و حتی کمترین تلاش را برای بهره‌بری از این ایزو نمی‌نمائیم.

و چقدر تلخ است که کتابفروشی‌های زیبایی که یکی یکی سر‌ بر می‌آورند با متوسط عمری کمتر از ۵ سال تعطیل شده و از ذهن و خاطر همه ماها می‌روند.

این روزها که اوضاع اقتصادی مملکت بیش از پیش خراب است به تامل و تعمق بیشتری برای کسب و کار نشر و کتابفروشی نیازمندیم.

پی‌نوشت:‌ این نوشته مرثیه‌ای بود بر درگذشت کتاب داستان (۱۲۹۲-۱۳۹۹) که در پاسداران خیابان گل نبی خیابان ناطق نوری روزگاری زیست و مردمانی را آگاه کرد.

یادش گرامی و تلاش مؤسسانش مشکور باد

پایان پیام

نویسنده: دکتر مجید جلیسه

کد خبر : 166294 ساعت خبر : 12:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=166294
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات