گل ماهور را بیشتر بشناسیم

گل ماهور را بیشتر بشناسیم

عکس خبر: گل ماهور در خرم آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی ما روزانه از کنار ده‌ها گل زیبا عبور می‌کنیم بدون آنکه نام آن‌ها را بدانیم. بدون آنکه ویژگی‌های آن گل را بشناسیم و حتا گاهی بدون آنکه آن‌ها را ببینیم آن‌ها را لگد می‌کنیم.

شما از گل‌هایی که در منطقه زندگی‌تان می‌روید چه اطلاعاتی دارید؟ ما در این مجموعه قصد داریم شما را با گل‌های زیبای ایرانی آشنا کنیم.

گل ماهور

نام علمی Verbascum (ورباسکوم) از خانواده گل میمونیان Scrophulariaceae

حدود ۴۴ گونه در ایران داره که در این بین ۲۱ گونه بومی یا اندمیک سرزمین ماست.

گل ماهور، خرگوشک یا بوصیر نام یکسرده از تیره گل‌میمونیان است.

گلی است خاص در منطقه آسیا و اروپا و مدیترانه. این گیاه دارای حدود ۳۵۰ گونه در جهان است، که حدود ۴۰ گونه آن در ایران است و تعدادی از این گونه‌ها بومی ایران هستند. پراکندگی این گیاه در غرب و شمال غربی ایران بیشتر است.

استفاده از این گیاه و روغن آن از قدیم در طب سنتیبرای معالجه سرماخوردگی، آنژین و برونشیت، و تسکین حالت‌های عصبی، اضطراب، اختلال‌های ضربان قلب و ناراحتی‌های معده و همچنین درد مفاصل و بهبود زخم‌ها و سوختگی رواج داشته است.

واقعا حیف است که ما هیچ اطلاعاتی از گل‌های اطراف خود نداشته باشیم. اینکه بدون اطلاع از گیاهی که سال‌هاست در چند متری منزل‌مان می‌روید اطلاعاتی نداشته باشیم خوب نیست. شاید روزی همین گیاه بتواند جان ما یا عزیزان‌مان را نجات بدهد یا به خطر بیندازد. اما وقتی از آن بی‌اطلاع باشیم…

درست است که زندگی شهرنشینی فرصت تامل در گیاهان را از ما گرفته اما حداقل برای آبروی خودمان هم که شده مقداری در مورد گیاهان اطراف محل زندگی خود اطلاعات کسب کنیم.

بترسیم از روزی که فرزندمان به هر گل و گیاهی که اشاره می‌کند و نامش را می‌پرسد ما در جواب تمام سوال‌ها بگوییم: علف.

پایان پیام

کد خبر : 164167 ساعت خبر : 3:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=164167
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات