گلونی

انتقال کرونا از طریق خوردن امکان‌پذیر است؟

انتقال کرونا از طریق خوردن

انتقال کرونا از طریق خوردن

انتقال کرونا از طریق خوردن امکان‌پذیر است؟

به گزارش گلونی به گفته فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد در کردستان، گذر کرونا از معده و رسیدن آن به روده نکته مهمی است و مواد غذایی آلوده می‌تواند ویروس را از راه دهانی منتقل کند.

شیخ اسماعیلی در گفت‌و‌گو با ایسنا در خصوص راه‌های انتقال کرونا از طریق دستگاه گوارش اظهار کرد: تا کنون در مطالعات جهانی نشان داده شده که درگیری‌های گوارشی ویروس کرونا آزار دهنده است اما کشنده نیست و مبتلایان به دلیل علایمی چون ضعف، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ و طولانی شدن مدت بیماری دچار کاهش وزن قابل توجه شده‌اند.

انتقال کرونا از طریق خوردن

وی از دست دادن حس بویایی و چشایی در برخی موارد را علایم شایع کرونا از طریق دستگاه گوارش ذکر کرد و افزود: این علایم معمولا برگشت‌پذیر بوده و ممکن است از لحاظ زمانی بین افراد متفاوت باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد در کردستان با اشاره به اینکه کرونا علاوه بر دستگاه گوارش می‌تواند بر ضمائم آن از جمله پانکراس و کبد تأثیراتی داشته باشد بیان کرد: علایمی که کرونا بر کبد و پانکراس می‌گذارد بیشتر در سطح آزمایشگاهی قابل تشخیص بوده و ممکن است که موجب افزایش آنزیم‌ها و ریزآنزیم‌های کبدی که معمولا بی‌علامت هستند، شود.

به گفته وی تا کنون انتقال کرونا از طریق دستگاه گوارش از نظر بالینی، درگیری کبدی مهم و نارسایی کبد یا پانکراتید شدید بالینی به وجود نیاورده است و بنابراین از این لحاظ تفاوت مهمی با سایر ویروس‌ها ندارد و مشکل ساز نیست، همچنین اطلاعات موجود نشان از بهبودی خود به خودی و عدم ماندگاری علایم دارد.

شیخ اسماعیلی در رابطه با مصرف مواد غذایی مفید برای بهبود ضعف و بی‌حالی ناشی از کرونا عنوان کرد: علایم درگیری دستگاه گوارش در بیماری کرونا، همچنان که نسبت به درگیری ریوی و تنفسی کم خطرتر است اما دفع آن طولانی تر است و علایمی چون ضعف، کمبود اشتها و بی‌حالی می‌تواند هفته‌ها ادامه یابد که درمان خاصی لازم ندارد و خود بهبود است.

وی تاکید کرد: افرادی که درگیری گوارشی در جریان بیماری کرونا دارند، چون دفع ویروس در سیستم گوارش خیلی بیشتر از مدت زمان درگیری ریوی طول می‌کشد باید تمام احتیاط‌های لازم را رعایت کنند و قرنطینه 15 روزه را بیشتر ادامه دهند.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد، استفاده از دستشویی مشترک بین افراد مبتلای گوارشی و سالم خطرناک است و باید حتما ضد عفونی شود.

وی در رابطه با بیماری‌های زمینه‌ای و افزایش خطر کرونا گفت: چاقی، فشار خون و داروهای مصرفی ریزفاکتور و عامل زمینه‌ای برای افراد است اما کبد چرب هنوز به عنوان یک ریز فاکتور کشنده ثابت نشده است.

شیخ اسماعیلی عنوان کرد: کم تحرکی در دوران شیوع کرونا موجب افزایش وزن در افراد می‌شود که این مهم باید با رژیم جبران و از مصرف چربی و نمک پرهیز شود.

وی در مورد راه‌های انتقال ویروس کرونا از طریق سیستم گوارشی گفت: انتقال از این طریق بیشتر از راه ترشحات دهانی و استفاده از توالت و دستشویی مشترک می‌تواند صورت گیرد، لذا تاکید می‌شود افرادی که علایم گوارشی ناشی از کرونا دارند باید بهداشت فردی را چند برابر رعایت کنند.

این فوق تخصص کبد و گوارش در کردستان در خصوص این سوال که آیا کرونا از طریق بلع منتقل می‌شود، پاسخ داد: ویروس کرونا ناشناخته است و نیاز به شناسایی بیشتری دارد، اگرچه میکروب‌ها به علت ترشح آنزیم و اسید معده در معده دوام نمی‌آورند، اما ویروس‌ها و به ویژه کرونا و ماندگاری طولانی آن در معده نیاز به بررسی بیشتری دارد.

به گفته وی گذر کرونا از معده و رسیدن آن به روده نکته مهمی است؛ مواد غذایی آلوده می‌تواند ویروس را از راه دهانی منتقل کند و حتی اگر هم در معده زنده نماند برای چند ساعت هم که باشد می‌تواند علایم خود را ایجاد کند و لزومی برای زنده ماندن چند روزه ویورس کرونا نیست، لذا بهداشت فردی و تماس های دهان، بینی، دست و چشم بسیار حایز اهمیت است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل