گلونی

خانه سمنانی ها خانه‌ای خاص در جوار بلندترین بادگیر خشتی استان سمنان

خانه سمنانی ها

خانه سمنانی ها خانه‌ای خاص در جوار بلندترین بادگیر خشتی استان سمنان

خانه سمنانی ها خانه‌ای خاص در جوار بلندترین بادگیر خشتی استان سمنان

به گزارش گلونی و به نقل از ایسنا سه سال بعد از آغاز به‌کار «دانژه» که تا پیش از این تنها گالری هنری سمنان بود، دومین نگارخانه خصوصی سمنان تحت عنوان «خانه سمنانی‌ها» راه‌اندازی شد.

ابوالفضل دلآرام معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان 28 تیرماه در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندی از این رویداد هنری اظهار کرد: ابوالفضل دلآرام روز شنبه گفت: این نگارخانه به مدیرمسوولی «محسن مداح» و با هدف ارائه فعالیت‌های هنرهای تجسمی در سمنان راه‌اندازی شده است.

وی از صدور مجوز تاسیس و فعالیت دومین نگارخانه خصوصی سمنان با عنوان «خانه سمنانی‌ها» از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خبر داد و افزود: نگارخانه «خانه سمنانی‌ها» پس از نگارخانه دانژه دومین نگارخانه خصوصی شهرستان سمنان و چهارمین نگارخانه خصوصی در استان سمنان است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه مجوز فعالیت این نگارخانه توسط فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان صادر شده است افزود: این مجوز از زمان صدور یک سال اعتبار دارد.

وی با بیان اینکه نگارخانه‌های خصوصی با مجوز و زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند ادامه داد: گسترش و توسعه فضاهای هنری و از جمله نگارخانه‌ها به رشد و گسترش فرهنگ و هنر در جامعه کمک شایانی می‌کند.

راه اندازی دومین نگارخانه سمنان در خانه قجری

محسم مداح در همین ارتباط گفت: این نگارخانه در یکی از خانه های تاریخی سمنان که قدمت آن به بیش از 130 سال و به دوره ناصرالدین شاه برمی گردد راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه این خانه تاریخی، مساحت زیادی ندارد ادامه داد: با این وجود ،خانه تاریخی «خانه سمنانی ها» از معدود خانه‌هایی است که در ساخت آن به همه مولفه‌های معماری بومی سمنان و معماری کویری توجه شده است.

این هنرمند و مرمت کار سمنانی از وجود بزرگترین بادگیر خشتی استان سمنان در این خانه تاریخی خبر داد و افزود: ما در ابتدا به دنبال این بودیم که این خانه تاریخی را به اقامتگاه تبدیل کنیم اما به دلیل نیازی که احساس شد تصمیم گرفتیم که این خانه را به یک نگارخانه هنری تبدیل کنیم.

نگاهی به معماری خانه سمنانی ها

خانه تاریخی سمنانی‌ها شامل دو بخش شمالی و جنوبی است. در بخش شمالی و در زیرزمین این خانه، مطبخ و تنور قدیمی وجود دارد و در طبقه همکف، اتاق زمستان نشین که از راهروی ورودی دسترسی دارد.

همچنین در بخش جنوبی و زیرزمین، اتاق سه دری با بدنه آجر کاری شده وجود دارد که سقف آن بصورت تخت اجرا شده است.

در جبهه جنوبی ساختمان، در طبقه همکف اتاق سه دری و سقف زیبای آن با رف‌های گچی و طاقچه‌های متعدد بهترین اتاق این مجموعه را تشکیل داده است که با درهای چوبی نور طبیعی فضا را تامین می‌نماید.

این اتاق همچنین توسط اتاقک انتهایی که به بادگیر بلند دسترسی دارد در گرمای شدید سمنان از خنکای نسیم طبیعی استفاده می‌کند.

در حیاط خانه آبنمایی وجود دارد که در حال حاضر شرایط خوبی ندارد اما پیداست که این خانه با توجه به ابعاد کوچک و داشتن دیوارهای بلند در طرفین، بسیار مناسب سکونت در فصل تابستان بوده است چرا که برای ایجاد سایه اندازی بهتر، بخشی از خانه را در فضای گودال باغچه ساخته‌اند تا با ایجاد سایه و آب‌نمای موجود به تلطیف هوا کمک کنند.

عمده مصالح بکار رفته در این بنا، خشت و گل، کاهگل، گچ و خاک، گچ و چوب می‌باشد.

بادگیر ساختمان این بنا را به اثری خاص مبدل کرده است. این خانه دارای بادگیری به ارتفاع بدنه چهار متر و ۹۸ سانتیمتر است که بلندترین بادگیر خشتی شهر سمنان محسوب می‌شود.

خانه سمنانی ها راه دانژه را در پیش گرفت

گالری هنری دانژه که تا پیش از این تنها گالری هنری خصوصی شهر تاریخی سمنان بوده و از سال 96 رسما آغاز به کار کرده بود، به همت سید اسداالله شریعت پناهی از نقاشان نام آشنای معاصر راه اندازی شده و توانسته علاوه بر فرهنگسازی در خصوص هنر فاخر و آشتی بین مردم و هنر، فرآیند فروش آثار برخی آثار هنرمندان را در حراجی‌های داخلی و خارجی و همچنین فروش این آثار در گالری دانژه را فراهم کند.

سید اسداالله شریعت پناهی هنرمند نقاش سمنانی که در هشتمین دهه زندگی خود همچنان به خلق آثار هنری فاخر و تربیت شاگرد اهتمام دارد از هنر به مثابه پالایشگاهی برای جامعه نام برد و گفت: اگر زمینه اشاعه هنرهای فاخر در کشور فراهم شود، هنر می‌تواند بسیاری از مشکلات مبتلابه جامعه ما را مرتفع کند.

وی با اشاره به شکاف بین «سنت» و «مدرنیته» در ایران افزود: کشورهای توسعه یافته برخلاف جامعه ما توانسته‌اند بین سنت و مدرنیته آشتی ایجاد کنند.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: عدم آشتی بین «سنت» و «مدرنیته» در ایران باعث شده ما همچنان نتوانیم بسیاری از مشکلات خود را رفع کنیم.

وی با اشاره به دلایل خود برای راه‌اندازی این گالری هنر، خاطرنشان کرد: در گالری هنر دانژه به دنبال سود نبوده‌ام و آنچه مرا در هشتاد و چند سالگی به ایجاد چنین فضایی ترغیب کرده، مشارکت در رفع مشکلات جامعه و کمک به رشد آن از طریق عرضه هنرهای فاخر است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل