گلونی

غار ماهی کور لرستان ۳ ماهی اندمیک دارد

غار ماهی کور لرستان ۳ ماهی اندمیک دارد

غار ماهی کور لرستان ۳ ماهی اندمیک دارد

غار ماهی کور لرستان ۳ ماهی اندمیک دارد

به گزارش گلونی در غار لون لرستان سه نوع ماهی کور وجود دارد.

یک ماهی از خانواده کپور‌ماهیان است با نام علمی Iranocypris typhlops و یک گونه هم از خانواده سگ‌ماهیان جویباری با نام علمی Paracobitis smithi که به اسم آقای اسمیت که اولین بار آن ماهی را آن‌جا نمونه‌برداری کرده‌اند، نامگذاری شده است.

لازم به ذکر است نوه سوم و جنس جدید که به‌تازگی کشف شده است با نظر اداره کل محیط زیست استان لرستان و به منظور ارج نهادن به تلاش‌ها و جانفشانی های جامعه محیط‌بانان کشور و محیط‌بان منطقه غار ماهی‌کور آقای عیدی حیدری به نام Eidinemacheilus نام‌گذاری و ثبت شده است.

سگماهی‌کور استان لرستان متعلق به جنس Paracobitis نیست و جنس جدیدی است که فقط در همین منطقه وجود دارد.

صابر وطن‌دوست دکترای ماهی‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل در مازندران است. با او درباره ماهی‌کور لرستان گفت‌وگو کرده‌ایم.

غار ماهی کور لرستان ۳ ماهی اندمیک دارد

آپارات گلونی را دنبال کنید

– آقای دکتر اهمیت این ماهی‌ها چیست؟ حالا مثلا نباشد و یک روز مثلا برویم و همه‌شان از بین رفته باشند. اهمیتشان از لحاظ علمی چیست؟

گونه‌های اندمیک ذخایر ژنی کشور حساب می‌شوند.

همان‌طور که برای ما، میراث فرهنگی ما، میراث گذشتگان ما حائز اهمیت است مثل تخت‌جمشید، مثل میراثی که ثبت جهانی شده و بعضا قدمتشان به بیش از سه هزار سال برمی‌گردد، همه‌مان علاقه‌مند هستیم که حفظ کنیم آن میراث را. این گونه‌ها بعضا گونه‌هایی هستند که تاریخ پیدایش‌شان روی کره زمین به سه میلیون سال قبل برمی‌گردد.

خب خود این قضیه اهمیت این را نشان می‌دهد که این‌ها مختص بشریت هستند و نه مختص یک منطقه خاص جغرافیایی، هرچند که از نظر جغرافیا محدود شده‌اند به یک نقطه خاص، اما از نظر ژنتیکی و حفاظتی این‌ها مربوط به کل بشریت هستند و دنیای پیشرفته امروز در ارتباط با حفظ این گونه‌ها دغدغه زیادی دارد و امکانات خاصی را هم اختصاص می‌دهد برای حفظ این گونه‌ها.

– این ماهی از اول کور بوده یا علت دیگری دارد که به آن می‌گویند کور؟

چون چشمی وجود ندارد در این ماهی و به همین خاطر به آن‌ها ماهی کور گفته می‌شود.

اما این‌که از اول کور بوده یا این‌که به‌خاطر جبر شرایط کور شده، این نیاز به بررسی بیشتری دارد، اما قاعدتا ماهیانی که کور هستند، به‌خاطر این‌که در یک زیستگاهی قرار می‌گیرند که ارتباطشان با فضایی که نور مناسب باشد، کم است و وجود ندارد، به این خاطر در طول سالیان دراز که این سالیان دراز که عرض می‌کنم بیش از هزاران سال و حتی به میلیون سال برگردد، این تغییر باعث می‌شود که در نسل‌های متمادی چشم این‌ها در آن‌ها از بین برود و به‌صورت ماهی کور دربیایند که در مورد ماهی‌های کور ایران این مطالعه صورت نگرفته، به خاطر محدودیت زیستگاهشان، چون تنها زیستگاهی که در ایران گزارش شده، همان غار است و جمعیت در معرض خطر انقراضی که از این گونه‌ها وجود دارد، به همین خاطر مطالعه هدفمندی در ارتباط با قدمت پیدایش این‌ها هنوز در ایران صورت نگرفته است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل