گلونی

واکسن ویروس کرونای دانشگاه آکسفورد سیستم ایمنی را تربیت می‌کند

واکسن ویروس کرونای دانشگاه آکسفورد سیستم ایمنی را تربیت می‌کند

واکسن ویروس کرونای دانشگاه آکسفورد سیستم ایمنی را تربیت می‌کند

واکسن ویروس کرونای دانشگاه آکسفورد سیستم ایمنی را تربیت می‌کند

واکسن کرونای دانشگاه “آکسفورد” بی‌خطر است و می‌تواند سیستم ایمنی را برای مقابله با این ویروس تربیت کند. تزریق این واکسن به ۱۰۷۷ نفر باعث تولید پادتن و افرایش گویجه‌های سفید برای مقابله با ویروس کرونا شده است.

به گزارش گلونی ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی نوشت: با اینکه نتایج بسیار نویدبخش بوده اما هنوز زود است بتوان درباره کارآمدی این واکسن قضاوت کرد و باید در جمعیت بزرگتری آزمایش شود.

دولت بریتانیا پیشاپیش صدمیلیون دُز از این واکسن را سفارش داده است.

واکسن ویروس کرونای دانشگاه آکسفورد

این واکسن کرونا در دانشگاه آکسفورد با سرعت بی‌سابقه‌ای ساخته شده است. دانشمندان با مهندسی ژنتیک از ویروسی که در شمپانزه‌ها ایجاد سرماخوردگی می‌کند ویروس جدیدی ساخته‌اند. این ویروس به شدت دستکاری شده تا اول اینکه خود بیماری‌زایی نداشته باشد و دوم اینکه “شبیه” واکسن کرونا به نظر سیستم ایمنی برسد.

برای این کار پژوهشگران دستورالعمل ژنتیکی ساخت پروتئین خاری -مهمترین سلاح کرونا برای حمله و ورود به سلول‌ انسان- را به ویروس سرماخوردگی شمپانره منتقل کرده‌اند. به این ترتیب ویروس دستکاری شبیه ویروس کرونا به نظر سیستم ایمنی می‌رسد و می‌تواند یاد بگیرد چگونه با آن مبارزه کند.

کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعهٔ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.

کروناویروس‌ها در دههٔ ۱۹۶۰ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

این ویروس به‌طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس منتقل شده به انسان، کشف شده‌است.

آخرین نوع آن‌ها، کروناویروس سندرم حاد تنفسی، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

کرونا ویروس پس از مدت کوتاهی تمام جهان را درگیر کرد

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل