تاریخچه فتوژورنالیست و چند نگاه به فتوژورنالیسم

تاریخچه فتوژورنالیست و چند نگاه به فتوژورنالیسم

تاریخچه کوتاه فتوژورنالیسم

به گزارش گلونی باید تولد دوربین‌های پرتابل را آغاز تولد فتوژورنالیسم دانست.

گفته می‌شود در جنگ كریمه (اواسط قرن نوزدهم) عكاسان با همان دوربین‌های پایه‌دار قدیمی كار می‌كرده‌اند و  با اختراع  دوربین ۳۵ میلیمتری Leica ۱۹۳۰ راه برای فتوژورنالیسم باز شده و  عكاس‌ها توانسته‌اند پا به پای رویدادها حركت كنند و رویدادها را در همان لحظه وقوع ثبت كنند.

دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ را دهه طلائی فتوژورنالیسم نامیده‌اند و این به خاطر استفاده فراوان رسانه‌‌‌های چاپی از عكاسی خبری بوده است.

اواخر دهه ۱۹۷۰ هم آغاز اهمیت یافتن جنبه فرهنگی فتوژورنالیسم قلمداد می‌شود (به خاطر رونق گرفتن نمایشگاه‌ها، گالری‌ها و حتی توجه موزه‌ها به فتوژورنالیسم).

و بالاخره بروز دوربین‌های دیجیتال و اینترنت وایرلس (بی‌سیم) در دهه‌های اخیر باعث شده است تا ظرفیت‌های فتوژورنالیسم به اوج خود برسد.

تاریخچه فتوژورنالیست و چند نگاه به فتوژورنالیسم

چند نگاه به فتوژورنالیسم

چند تعریف رایج درباره فتوژورنالیسم وجود دارد. پیش از هر چیز؛ باید این نكته را اضافه كنم كه فتوژورنالیسم می‌كوشد تا خود را با سایر گونه‌های عكاسی از طریق تكیه بر اصول پذیرفته شده ژورنالیستی؛ نظیر تازگی (سرعت) بیطرفی؛ درستی (صحت) و قابلیت حسابرسی در قبال مخاطبان؛ در فضای چاپی و آنلاین متمایز سازد.

اما تعاریف فتوژورنالیسم

۱.هنری است كه برای قصه گویی عكاسانه به كار گرفته می‌شود تا زندگی را مستند كند. پدیده‌ای جهانی است و به همه مربوط است و از محدودیت‌های زبانی و فرهنگی عبور می‌كند. فتوژورنالیسم ما را به عكس‌هایی ارجاع می‌دهد كه یك داستان را بیان می‌كند؛ مثل عكس‌هایی كه در رسانه‌های خبری می‌بینیم یا مجلات، گاه‌نامه‌ها یا هفته‌نامه‌ها. این عكس‌ها می‌تواند دربر گیرنده‌ی عكاسی مستند، عكاسی تبلیغاتی، عكاسی در صحنه، عكاسی ورزشی، زندگی جاری‌، علایق انسانی و به تصویر كشیدن شیوه معاصر و رایج زندگی باشد.

اما نكته‌ مهم در این بخش این است كه در فتوژورنالیسم روایت عكس مقدم بر قضاوت است، یعنی باید عكس، دیگران را به قضاوت بكشد، پس لازم است به عكاسان خبری گفته شود: سعی نكنید قضاوت خود را به عكس القا كنید. در این فتوژورنالیسم، عنوان یا مضمون مقدم بر عكس است و باید به این‌كه مخاطبان و بینندگان و كسانی كه داوری می‌كنند كمك كند تا خودشان داستان یا ماجرا را كشف كنند.

۲. ژورنالیسمی است كه داستانی را از طریق تصاویر بیان می‌كند. می‌توان این‌طور برداشت كرد كه در ذهن غربی‌ها، فتوژورنالیسم تك‌فریم نیست؛ به همین علت است كه همیشه یك فیچر یا گزارش تصویری جداگانه دارند و یك تك فریم؛ كه تك فریم در واقع اوج گزارش تصویری آنهاست.

۳. تعریف دیگری كه از فتوژورنالیسم می‌توان عنوان كرد این است كه بگوییم شكلی ویژه‌ از ژورنالیسم است كه تصاویری را خلق می‌كند تا داستانی خبری را بازگو كند؛ هرچند معمولا این‌طور فهم می‌كنند كه اصل بر تك‌فریم است، در حالی كه اینطور نیست در حالت عام‌تر هم به مطالب بسیار مهم و جدی كه عكاسی شده است گفته می‌شود.

۴. و  بالاخره تعریف دیگر این كه فتوژورنالیسم كاربرد عكس است در ارتباط با گزارش خبرها در رسانه‌های چاپی مثل روزنامه و مجله و در گزارشگری اینترنتی.

پایان پیام

ترجمه: دکتر یونس شکرخواه

کد خبر : 167817 ساعت خبر : 4:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=167817
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات