خلیج فارس کی به وجود آمد؟ نکاتی جالب درباره عمر این منطقه

خلیج فارس کی به وجود آمد؟ نکاتی جالب درباره عمر این منطقه

خلیج فارس

به گزارش گلونی سیدامیر توکلی صبور در کتاب «تنوع زمین‌شناختی ایران» (نشر ایرانشناسی) ‌نوشته است:

تحولات پس از آخرین عصر یخبندان

آنچه که امروزه ما به عنوان خلیج فارس می‌بینیم و می‌شناسیم، یک پدیده‌ی زمین‌شناسی جوان است که حتی از عمر بشر نیز کوتاه تر بوده و نیاکان ما روزگاری از بستر خشک و بدون آب آن عبور کرده‌اند.

این گستره در گذشته محل عبور رودخانه‌هایی با طول چند هزار کیلومتر بوده است که از تجمع آب رودخانه اروند و سایر آبراهه‌های ورودی به آن تغذیه می‌شد و طی یک مسافت طولانی و گذر از تنگه هرمز در حدود صد کیلومتر بعد از آن به آب اقیانوس‌ها می‌پیوست.

از اوج زمان یخبندان تا حدود ۱۴ هزار سال قبل، حوضه خلیج فارس مانند یک بیابان بود و در مناطق پست و کم ارتفاع آن در زمان‌های کوتاهی آب وجود داشت که البته این ماندآب‌ها به آب‌های آزاد اتصال نداشتند و بیشتر به صورت جدا از هم بودند.

این آبها در مسیر خود به سمت آبهای اقیانوسی، در مناطق چاله مانند در حوضه خلیج فارس به صورت تالاب‌های کم عمقی جمع می‌شدند. این حوضچه‌های آب در حوالی جنوب بوشهر، جنوب جزایر لاوان، کیش و سیری بودند و در نهایت به صورت رودخانه به آبهای اقیانوسی می‌پیوستند.

مساحت منطقه ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است، طول آن حدود ۹۰۰ کیلومتر و عرض متوسط آن ۲۵۰ کیلومتر است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می‌آید.

پایان پیام

کد خبر : 168288 ساعت خبر : 3:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=168288
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات