پوشیدن ماسک و امتناع برخی افراد؛ واقعا چرا؟

پوشیدن ماسک و امتناع برخی افراد؛ واقعا چرا؟

باوجود اینکه در شرایط بیماری همه‌گیر هستیم و توصیه‌های پزشکی حاکی از ضرورت پوشیدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است، اما شاهد رفتار افرادی هستیم که با شرایط کنونی بیگانه هستند و به نظر می‌رسد هیچ اتفاقی در جهان رخ نداده است و مانند معمول و بدون مراقبت از خود مشغول فعالیت هستند.

به گزارش گلونی و به نقل از ایسنا آغاز فعالیت‌ها به‌تدریج موجب عادی شدن شرایط برای برخی افراد شده و دیگر باوجود توصیه‌های روزانه مقامات بهداشتی، افراد مشکل کنونی را از یاد بردند.

یکی از موارد نگران‌کننده اشتباه پوشیدن ماسک است که بسیاری از افراد (به‌خصوص مردان) ماسک را زیر چانه قرار می‌دهند و پوششی برای بینی ایجاد نمی‌شود و یا حتی اصلا از ماسک استفاده نمی‌کنند.

بر اساس آمار منتشرشده، ابتلا به این بیماری بر اساس جنسیت تفاوت چندانی ندارد، اما شاهد سهل‌انگاری استفاده از ماسک در مردان بیش از زنان هستیم.

آمار میزان مرگ‌ومیر در نیویورک در ماه آوریل نشان می‌دهد که مردان ۶۸ درصد از مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ را شامل می‌شوند. البته این آمار در کشورها متفاوت است، اما به‌طورکلی آمار مرگ‌ومیر مردان بر اساس این بیماری ۵۱ تا ۶۸ درصد است.

بر اساس نتایج آمار منتشرشده، شدت بیماری در مردان بیشتر از زنان است. علت این مورد، تفاوت بیولوژیکی زنان و مردان است و مردان نسبت به ویروس آسیب‌پذیرتر هستند و برخی از سلول‌ها در مردان دارای گیرنده‌های ACE2 هستند که به کرونا ویروس‌ها اجازه حمله به ریه‌ها می‌دهد.

علت دیگر نیز داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر در زنان به دلیل وجود کروموزوم ایکس است که ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی را حمل می‌کنند. همچنین مردان به‌احتمال‌زیاد درگیر رفتارهای پرخطرتر مانند نادیده گرفتن فاصله اجتماعی و جدی نگرفتن علائم هستند.

با توجه به شرایط کنونی پوشیدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تمامی افراد ضروری است. هرچند پوشیدن ماسک کار ساده‌ای نیست اما در وضعیت بیماری همه‌گیر ضروری است.

پوشیدن ماسک در گرمای تابستان دشوار است و این مورد در مردان به دلیل موهای صورت دشوارتر است اما به دلیل کارایی آن در برابر کاهش انتقال کروناویروس مجبور به پوشیدن ماسک هستیم.

نتایج تحقیق جدید والریو کاپارو از دانشگاه میدلزکس لندن و هلن بارسلو از انستیتوی تحقیقات علوم ریاضی برکلی نشان داد که مردان پوشیدن ماسک را «شرم‌آور و نشانه ضعف» می‌دانند.

این تحقیق با ۲۴۵۹شرکت‌کننده در ایالات‌متحده انجام شد. از شرکت‌کنندگان خواسته شد که نظر خود را در مورد پوشیدن ماسک صورت در ملاءعام در مقیاس از صفر (کاملا مخالف) تا ۱۰ (کاملا موافق) اعلام و عواطف خود را توصیف کنند و انتخاب‌های آنان «آرامش» ، «عدم آرامش» ، «شرم‌آور» و «نشانه ضعف» بود.

نتایج این تحقیق نشان داد که مردان بیش از زنان از پوشیدن ماسک اجتناب می‌کنند و پاسخ آنان گزینه‌های صفر تا چهار بود.

یکی از علل استفاده نکردن از ماسک در مردان تصور اشتباه آنان از تاثیرپذیری کمتر از کروناویروس است باوجوداینکه آمار خلاف این تصور را بیان می‌کند.

این رفتار عدم تمایل به زدن ماسک محدود به همه‌گیری کروناویروس کنونی نیست. این رفتار در شیوع مرگبار بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ نیز وجود داشت.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۴ در هنگ‌کنگ نشان داد که مردان، افراد مجرد و جوانان، کمتر به‌عنوان بخشی از اقدامات پیشگیری از سندرم حاد تنفسی از ماسک استفاده کردند، اما زنان مسن و افراد متاهل نمونه بارزی در پوشیدن ماسک در آن دوران محسوب می‌شوند.

همین مورد برای همه‌گیری آنفلوآنزای خوکی نیز وجود داشت و زنان بیشتر از مردان هنگام ترک خانه ماسک پوشیدند.

بنابراین، به‌طور خلاصه، مردان از ماسک استفاده نمی‌کنند زیرا فکر می‌کنند که به بیماری مبتلا نمی‌شوند و ماسک را پوششی ناخوشایند تلقی می‌کنند.

در حال حاضر، مهم این است که همه ماسک بپوشند، پوشیدن اجباری ماسک و مجازات قانونی به کاهش انتشار کروناویروس کمک خواهد کرد. مطالعه کاپارو و بارسلو نیز بیانگر این مهم است.

آنان دریافتند که اگر پوشیدن ماسک قانونی شود، زنان و مردان انگیزه بیشتری برای پوشیدن ماسک خواهند داشت.

پایان پیام

کد خبر : 167808 ساعت خبر : 1:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=167808
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات