کتاب آدمخواران اثر ژان تولی روایتی از واقعه‌ای هولناک

کتاب آدمخواران اثر ژان تولی روایتی از واقعه‌ای هولناک

به گزارش گلونی در نیمه‌ دوم قرن نوزدهم، فرانسه همچون پادشاهش، ناپلئون سوم، بیمار و بی‌رمق و ناچار جنگ‌گریز بود، اما همسایه‌ شرقی‌اش پروس، به رهبری بیسمارک، مست از پیروزی و اتحاد، سودای گسترش و یکپارچگی سرزمین‌های فتح‌شده را در سر داشت.

سرانجام فاجعه رخ داد و دو کشور رودرروی هم قرار گرفتند و نبرد نابرابر به سرنگونی پادشاهی در فرانسه و برآمدن آلمان متحد انجامید.

داستان آدم‌خواران براساس واقعه‌ای هولناک نوشته شده که در ۱۸۷۰، در سال‌های همان جنگ، در دهکده‌ای در جنوب‌غربی فرانسه رخ داده و نویسنده، علاوه‌بر مطالعه‌ مدارک تاریخی، در خود دهکده نیز واقعه را از زبان نسل‌های بعد شنیده و تصویر ناب و تکان‌دهنده‌ آن واقعه را به داستان کشیده است.

کتاب آدم‌خواران در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و در سال ۲۰۱۴ نمایشی براساس آن به روی پرده رفت. این کتاب دومین اثری است که از ژان تولی به فارسی منتشر می‌شود. پیش‌تر رمان مغازه‌ خودکشی‌اش به قلم همین مترجم در نشرچشمه منتشر شده است.

قسمتی از کتاب 

مرد جوان کرکره پنجره اتاقش را باز کرد. پرده‌های ململ از دو سمت پنجره

پرپر زد. اتاق او در طبقه بالای یک عمارت قرن هفدهمی بود. چشمان جوان به منظره خیره ماند. گوشه‌ای از منطقه لیموزَن انگار اشتباهی به پریگو چسبیده بود. در دشت تا افق گسترده پیش رویش درختان بلوط پراکنده بودند. پشت سرش، ساعت بالای بخاری هیزمی، راس ساعت سیزده، یک بار به صدا درآمد.

« این چه وقت بیدار شدن است؟ ناسلامتی تازه معاون شهردار بوساک شده‌ای. موقعی که من شهردار بودم خیلی زودتر از این‌ها بلند می‌شدم.»

صدا از باغ بود: صدایی ژرف و پرطنین که از زیر یک درخت شاه بلوطِ کهن سال می‌آمد.

« داشتم وسایلم را جمع می‌کردم که به نیزون ببرم، پدر.»

مادر از زیر سایه درخت گفت « اَمِدی، سر به سر پسرمان نگذار. نگاهش کن، دست کم لباسش را پوشیده و حاضر شده.»

زن خودش را باد زد و ادامه داد «آلن جان! با این لباس‌های نو چه قدر قشنگ شده‌ای. راستی یادت نرود کلاه حصیریت را برداری. بیرون جهنم است.»

کتاب آدمخواران نوشته ژان تولی را نشر چشمه با ترجمه احسان کرم‌ویسی به چاپ رسانده است.

می‌توانید نسخه الکترونیکی این کتاب را در فیدیبو بخوانید.

پایان یپام

کد خبر : 169161 ساعت خبر : 5:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=169161
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات