کتاب فرهنگ و فاجعه دکتر نعمت‌الله فاضلی منتشر شد

کتاب فرهنگ و فاجعه دکتر نعمت‌الله فاضلی منتشر شد

به گزارش گلونی کتاب «فرهنگ و فاجعه: جستارهایی انسان‌شناختی درباره مصیبت‌های جمعی در ایران» نوشته‌ی دکتر نعمت‌الله فاضلی منتشر شد.

کتاب «فرهنگ و فاجعه: جستارهایی انسان‌شناختی درباره مصیبت‌های جمعی در ایران» با همکاری انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۵۰۰ نسخه، ۲۵۰ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.

در ادامه بخشی از پیشگفتار این کتاب که به نوعی معرفی آن از زبان نویسنده است را می‌خوانید؛

بگذارید روایتی کوتاه از زندگی ام برای تان نقل کنم، روایتی که نشان می‌دهد این کتاب چرا و چگونه نوشته شد و خوانندگان احتمالاً با چه متن‌هایی در این کتاب سروکار دارند.

فعالیت حرفه ایم مردم نگاری است و انسان شناس هستم.

کتاب فرهنگ و فاجعه دکتر نعمت‌الله فاضلی

طبیعتاً بهتر است برای آشنایی با این کتاب و جان از همین چشم انداز مردم نگارانه آغاز کنم. روایتی که می‌نویسم داستان علاقه‌ام به نوشتن، به انسان شناسی، به فرهنگ و جامعه ایران و به فهم پذیر کردن مسئله‌های فرهنگی آن است.

از سال‌های ۱۳۷۸ درگیر سبک و سیاقی از نوشتن و اندیشیدن شدم که می‌توان آن «مردم شناسی مردم مدار» یا «مردم نگاری مردم مدار» نامید.

این کتاب جلد اول از نوشته‌هایم در این حوزه است. دو جلد دیگر آن با عنوان «فرهنگ و زندگی روزمره» و «فرهنگ و سیاست» نیز در دست انتشار است.

منظورم از مردم نگاری و انسان شناسی مردم مدار اینست که مسئله‌ها و درگیری عمومی که زندگی روزمره مردم را متأثر می‌سازد و در حوزه عمومی و رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مطبوعات درباره آنها سخن می‌گویند و گفت و گوی جمعی می‌کنند، این مسائل و موضوعات در کانون توجه مطالعات و تحلیل‌ها و تفسیرهای انسان شناسان قرار گیرد.

مردم‌نگاری مردم مدار چیزی شبیه ژورنالیسم است، اما عمیق‌تر از ان و برمبنا چشم اندازها و مفاهیم علوم اجتماعی و رویکردی میان/فرارشته‌ای. مردم نگار مردم مدار به گونه‌ای می‌اندیشد، می‌نویسد که مخاطبان عمومی دارد و در عین حال برای همکاران دانشگاهی اش نیز قابل توجه و پذیرفتنی است.

مردم نگار مردم مدار خود را متعلق به زمینه و زمانه‌ای می‌داند که در آن زندگی می‌کند.

او مسئولیت اجتماعی اش را می‌پذیرد و برای ایفای این مسئولیت تلاش می‌کند.

او از همکاری با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و مطبوعات استقبال می‌کند. مردم نگار مردم مدار در عین حال نگرش انتقادی، مفهوم سازی کردن و تلاش برای به سخن درآوردن واقعیت‌های پر دردسر زمانه اش کوتاهی نمی‌کند.

برای مردم نگار و انسان شناس مردم مدار سبک نوشتن به همان اندازه دقت‌های مفهمومی و داشتن رویکرد دانشگاهی اهمیت دارد. قلمرو موضوعی مردم نگار مردمی همان موضوعاتی است که زندگی و علایق مردم را تشکیل می‌دهد.

پایان پیام

کد خبر : 166745 ساعت خبر : 10:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=166745
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات