گرد و غبار در سیستان و بلوچستان همه چیز را دفن می‌کند

گرد و غبار در سیستان و بلوچستان همه چیز را دفن می‌کند

به گزارش گلونی محرومیت‌های اقتصادی و مشکلات امنیتی در کنار نداشتن هوای سالم برای نفس کشیدن، تلخی بی‌پایانی برای این مردم سیستان و بلوچستان رقم زده است.

گرد و غبار در سیستان و بلوچستان

امروز هم گردوغبار هوای شهر زاهدان را دربرگرفته‌ و شعاع دید را به ۳۰۰ متر کاهش داده است.

این ریزگردها روز گذشته بر اثر طوفان در بیابان‌های شمال غرب برخواستند و امروز چهارشنبه به زاهدان رسیده‌اند.

اگرچه این گردوغبار کاملا منشا خارجی دارد ولی استان سیستان و بلوچستان همواره در معرض هجوم ریزگردها قرار دارد.

مهمترین پدیده برای هوای این استان بادهای ۱۲۰ روزه است. وزش بادهای ۱۲۰ روزه از نیمه‌های فصل بهار هر سال در نوار شرقی کشور آغاز می‌شود و تا مهرماه ادامه می‌یابد.

کرمان، خراسان جنوبی و شمالی هم در معرض این بادها هستند ولی بیشترین سهم از ریزگرد بادها ۱۲۰ روزه را سیستان و بلوچستان دارد.

تحقیقی که سال گذشته در جامعه آماری پراکنده زاهدان انجام شده نشان می‌دهد که کیفیت هوای شهر زاهدان در شش ماهه اول سال برای سلامت جامعه نامناسب است.

به‌طوری که در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور در ۹، ۱۵، ۳، ۷، ۱۱، ۹ و ۶ روز غلظت ریزگردها بیشتر از حد مجاز (مقدار PM10 بیشتر از۱۵۰ میکرو مکعب در متر مکعب) ثبت شده است.

۲۵ درصد پاسخ دهندگان به این تحقیق مبتلا به بیماری‌های چشمی، ۱۵ درصد به بیماری‌های پوستی، ۵/۶ درصد به بیماری‌های شنوایی، ۵/۵۳ درصد به بیماری‌های تنفسی می‌باشند که در ۶۹ درصد از آنها ریزگردها باعث ایجاد و در ۵/۶۲ درصد آنها ریزگردها باعث تشدید بیماری آنها شده است.

از سوی دیگر برداشت‌های غیراصولی و غیرمجاز شن‌وماسه و پوشش گیاهی تالاب هامون نظیر لویی، اشک و غیره منجر به تخریب محیط ‌زیست و سبب افزایش گردوغبار و آلودگی هوای منطقه سیستان شده است.

همه این عوامل زندگی مردم این استان را با خطر جدی روبه‌رو کرده است.

نفس‌های مردم این استان سنگین است. بیشترین آمار بیماری‌های تنفسی و چشمی در این استان است. سیستان و بلوچستان به تنهایی بار بیماری سل در کشور را به دوش می‌کشد.

محرومیت‌های اقتصادی در کنار نداشتن هوای سالم برای نفس کشیدن، تلخی بی‌پایانی برای این مردم سیستان و بلوچستان رقم زده است.

پایان پیام

نویسنده: محمد پورخداداد

کد خبر : 167610 ساعت خبر : 2:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=167610
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات