گلونی

اسدالله ملک و جهانگیر ملک را نباید با هم اشتباه بگیرید!

اسدالله ملک و جهانگیر ملک را نباید

اسدالله ملک و جهانگیر ملک را نباید با هم اشتباه بگیرید!

اسدالله ملک و جهانگیر ملک را نباید با هم اشتباه بگیرید!

به گزارش گلونی اسدالله ملک و جهانگیر ملک دو تن از اساتید بنام و بزرگان تاریخ موسیقی ایران هستند که گاه با هم اشتباه گرفته می‌شوند.

اسدالله ملک و جهانگیر ملک را نباید با هم اشتباه بگیرید!

اسداله ملک متولد ۱۴ مرداد ۱۳۲۰ در تهران است و در نوازندگی ویلن و کمانچه استاد بود. او در محلهٔ «دروازه دولت» تهران، در خانواده‌ای لشت نشایی متولد شد. پدرش «عبدالله ملک گودار»، درودگر بود.

او برادر کوچکتر حسین ملک بود و برادر دیگری به اسم عبدالله نیز داشت.

این سه برادر تحت تأثیر دایی‌هایشان (علی‌اکبرخان زنگنه، علی‌اصغرخان زنگنه و محمدخان زنگنه که ازموسیقی‌دانان دورهٔ قاجاریه بودند) هر سه به موسیقی پرداختند. که از آن بین عبدالله به تنبک، اسدالله به کمانچه و ویولن، و حسین به سنتور روی آورد.

نخستین آثار باکلام اسدالله ملک با صدای خوانندهٔ نامدار ایران، «دلکش» که با حمایت و پشتیبانی وی به رادیو راه یافته بود، به ضبط رسید.

اسدالله ملک، ۹ بهمن سال ۱۳۸۰ پس از ۲ سال بیماری، در سن ۶۰ سالگی، بر اثر تومور مغزی در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت. پیکر او در قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپره شد.

و اما جهانگیر ملک در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۱۱ در تهران متولد شد. او از نوازندگان چیره‌دست تنبک و از پرکارترین هنرمندان موسیقی ایران به شمار می‌رفت. جهانگیر ملک در تنبک‌نوازی از شاگردان برجسته حسین تهرانی بود و با برنامه گل‌های رادیو همکاری داشت.

وی در این زمینه شاگردان زیادی را آموزش داد و ضبط‌های رادیویی و خصوصی بسیاری را به همراه ساز و آواز هنرمندان نامی ایران از خود به یادگار گذاشت.

از همکاری‌های ملک با رادیو می‌توان به برنامه‌های گلهای جاویدان، گل‌های تازه، گل‌های رنگارنگ، یک شاخه گل، برگ سبز و شاعران قصه می‌گویند و نیز برنامه تکنوازان اشاره کرد.

برنامه تکنوازان که زیر نظر محمد میرنقیبی اداره می‌شد از شماره ۱۰۱ شروع و تا برنامه ۷۷۸ اجرا و ضبط شد. در این میان ملک به عنوان نوازنده در حدود پانصد و پنجاه برنامه شرکت داشت.

او در نهایت در ۱۹ آذرماه ۱۳۸۱ در تهران درگذشت.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل