شعر طنز بسازیم و شعرمان را ادامه بدهیم
شعر طنز بسازیم و شعرمان را ادامه بدهیم
به گزارش گلونی دکتر اسماعیل امینی در ادامه مطالب آموزشی خود در حوزه طنز نوشت: گفتیم که گاهی موضوع شعر طنز، در ردیف شعر یا در ترجیع شعر تکرار میشود. در این نوع شعرها، حفظ انسجام شعر طنز ساده است.
شعر طنز بسازیم
سئوال: حفظ انسجام شعرطنز یعنی چه؟
پاسخ: یعنی در شعرمان خارج از موضوع حرف نزنیم و سطرهای شعر با هم هماهنگ باشد.
اما جالب است که بدانید، در شعر و نوشتۀ طنز، گاهی پراکنده گویی هم لازم است و کمک میکند که غافلگیری و تنوع در سراسر اثر باشد.
فقط یک نکتۀ مهم را باید بدانیم؛ پراکنده گویی وقتی موفق است که با ظرافت و مهارت همراه باشد.
حالا بیایید به جای حرف زدن شروع کنیم و شعری بسازیم که هم منسجم باشد و هم پراکنده گویی کند.
خوش به حالت ای جناب گوسفند
چون که مردم پشکلت را میخرند
گر چه چاق و دنبه داری خوشگلی
صبح تا شب در چراگاهت، وِلی
حالا که میخواهیم بیت بعدی را بسازیم، میتوانیم یکی از کلمات این بیت آخر را بگیریم و با آن سوژۀ بیت بعدی را بسازیم. اینها کلمات بیت آخر هستند.
(چاق – دنبه دار – خوشگل – صبح تا شب – چراگاه – وِل )
با هر کدام از این کلمات میتوانیم یک بیت سازیم.
۱- (چاق)
چاقی، اما نیست اندامت قناس
چون نبودی اهل رانت و اختلاس
۲- (دنبه دار)
دنبه داری تو، نه غبغب نه شکم
مثلِ صاحب منصبانِ محترم
۳-(خوشگل)
گوسفندِ خوشگلِ بی حاشیه
سوژۀ عکاسی و نقاشیه
۴-(صبح تا شب)
سر به زیری صبح تا شب میخوری
میخوری اما نه از هر آخوری
۵-(چراگاه)
در چراگاهند گرگ و گوسفند
گرگها گاهی زمین را میخورند
۶- (وِل)
گوسفندان گر چه در صحرا وِلند
سر به زیر و مهربان و عاقلند
نکته: وقتی بیتها را مینویسیم ممکن است اشکالاتی داشته باشند. مثلا اشکال وزن و قافیه یا اشکال معنایی، یا بینمک بودن.
برای برطرف کردن اشکالها توقف نکنید. هر چه به ذهنتان میرسد بنویسید و شعر را ادامه بدهید. بعد سر فرصت میتوانید شعرتان را ویرایش کنید.
حالا هر کدام از آن شش بیت را که با کلمات شعر اصلی ساختیم، میتوانیم ادامه بدهیم.
۱- (چاق)
چاقی، اما نیست اندامت قناس
چون نبودی اهل رانت و اختلاس
ببینید کلمات و معانی این بیت چه چیزهایی را تداعی میکند؟
مثلاً میتوانیم بگوییم:
سر در آخور گوسفندِ بیزبان
نیست همدستِ شبان و پاسبان
نه سگِ گلّه نه گرگِ کوهسار
نه ریا و ادعا و نه شعار
کمکم رسیدیم به جایی که کلمات بیت دارد شعر را میبرد به طرف مسایل اجتماعی؛ یعنی میتوانیم با کلماتی مانندِ (ریا و ادعا و شعار) بیتهای بعدی را بسازیم.
اما اگر دلمان خواست میتوانیم همان (چاقی) را سوژه کنیم و ادامه بدهیم.
چاقی اما سالمی از هر نظر
بی زیان و بی خیال و بی خطر
میبینید که کلمات این بیت هم، سوژههای دیگری را به یادمان میآورد. مثلاً میتوانیم چند بیت دربارۀ چاقِ سالم و چاقِ ناسالم، بسازیم. یا دربارۀ چاقِ خطرناک و چاقِ بیخطر و به همین ترتیب پیش برویم.
چاق سالم سهم خود را خورده است
چاق ناسالم نخورده بُرده است
چاقِ سالم خنده روی مهربان
چاق ناسالم عبوس و بد دهان
این بیتها فقط ادامۀ یکی از آن شش بیت بود. میبینید که برای ادامه دادن شعر چه قدر دستمان باز است و میتوانیم با همین روش انواع سوژهها را وارد شعر کنیم.
این مطلب یک قسمت از مطالب آموزش طنزنویسی استاد امینی بود. برای مطالعه سایر قسمتها اینجا کلیک کنید.
پایان پیام
کد خبر : 170216 ساعت خبر : 5:10 ب.ظ