فوبیای کرونا خطرناک‌تر از خود کرونا؛ اهمیت کنترل استرس و پرداختن به شادی در شرایط کرونایی

فوبیای کرونا خطرناک‌تر از خود کرونا؛ اهمیت کنترل استرس و پرداختن به شادی در شرایط کرونایی

به گزارش گلونی در مواجهه با کرونا با توجه به اینکه استرس بزرگی هست مانند هر استرس دیگر باید راهبرد مقابله‌ای خاص خودش را داشته باشیم.

یک مدرس دانشگاه و مهارت‌های زندگی با بیان این مطلب گفت: افراد عمدتا در مواجهه با کرونا راهبرد مقابله‌ای ناکارآمد دارند.

فوبیای کرونا خطرناک‌تر از خود کرونا

دکتر مرجان حسنوند در گفتگو با گلونی افزود: برخی با انکار واقعیت بیماری، دستورات پیشگیرانه را رعایت نمی‌کنند و به کرونا مبتلا می‌شوند و عده‌ای دیگر با فاجعه پنداری کرونا و رعایت وسواس گونه و بیش از حد دائما نگرانند و استرس زیادی را تجربه می‌کنند.

این دکترای روانشناسی سلامت علائم استرس را نگرانی به جهت از دست دادن خانواده و اضطراب مرگ خواند و گفت: این گونه استرس و اضطراب‌ها تغییرات منفی در الگوی خواب و اشتهای افراد ایجاد می‌کنند که بی‌قراری و کاهش عملکرد را هم به همراه دارند و مانع انجام فعالیت‌های روزمره می‌گردند.

وی با بیان اینکه «علائم استرس در کودکان و سالمندان متفاوت است» گفت: کودکان معمولا در بحران کرونا خیلی می‌ترسند و می‌پرسند که بچه‌ها کرونا نمی‌گیرند یا می‌گیریم و می‌میریم که بهتر آن است جوابی علمی و مبتنی بر واقعیت و در عین حال انگیزه بخش برای پیشگیری یا درمان در صورت ابتلای احتمالی داشته باشیم.

در سالمندان بدلیل اضطراب ابتلا و مرگ، بیماری‌های جسمی شدیدتری را تجربه می‌کنند و کوچکترین علامت هر بیماری دیگر را به عنوان ابتلا به کرونا تلقی می‌کنند که این موضوع در سالمندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی، عروقی، دیابت و سرطان بر اثر استرس زیاد به فوبیای کرونا مبدل شده است و باعث مختل شدن چرخه‌ی طبیعی زندگی شان شده است.

فوبیای کرونا

این دانش آموخته دانشگاه خوارزمی پیرامون مکانیسم شادی در کرونا گفت: گاهی در این دنیای پر استرس، با استرس‌های حادی مانند احتمال ابتلا به بیماری کرونا نیز مواجه می‌شویم که سلامت روان ما را تهدید می‌کند، پس ناگزیریم راهکارهایی برای شاد زیستن در شرایط دشوار بیاموزیم و به کار بندیم.

افرادی که تجربه شاد بودن بیشتری دارند استرس کمتری را تجربه می‌کنند و هرچه سطح استرس پائین‌تر باشد عملکرد سیستم ایمنی بهتر خواهد بود و در نتیجه امکان ابتلا به بیماری کمتر خواهد بود.

این درمانگر توانبخشی شناختی حیطه سالمندان اضافه کرد: لازم است بدانیم هیچ پدیده‌ای به خودی خود شادی آفرین نیست و شادی به ذهنیت و برداشت ذهنی ما از وقایع بستگی دارد.

بنابراین احساس شادی و رضایت یا غم و نارضایتی در شرایط پر استرس نیز به تفکر ما بستگی دارد.

دکتر حسنوند ادامه داد: زیستن در زمان حال (نه گذشته و نه آینده) و توجه بیشتر به توانمندی‌های خود با احساس شادی بیشتر همراه خواهد بود.

مطالعات نیز نشان دهنده‌ی نقش شادی به عنوان سدی در برابر استرس می‌باشد که شادی از طریق کاهش استرس می‌تواند تاثیر مفیدی بر سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به بیماری‌ها داشته باشد.

بیا تا به شادی دهیم و خوریم
چو گاه گذشتن بود بگذریم

دکتر حسنوند راهکار پیشگیری و رهایی از استرس در شرایط کنونی را تمرکز نکردن روی اخبار مرگ‌ومیر و شایعات در خصوص کرونا، برنامه ریزی برای ساعات خواب مناسب (اجتناب از پرخوابی و خواب کم)، برنامه ریزی جهت بازی‌های گروهی بین اعضای خانواده، اجتناب از صحبت‌هایی نظیر مرگ و میر بالاتر در افراد سالمند در حضور سالمندان، ارتباط مجازی با افراد خوش‌بین که در شرایط قبل کرونا نیز رابطه خوب و لذت بخشی داشته‌اید را مهم و اثربخش عنوان نمود.

وی همچنین جهت مدیریت استرس در بحران کرونا را انجام تمرین‌های آرام سازی، سرگرم شدن با بازی‌های گروهی خانوادگی، انجام ورزش‌های سبک و پیروی از سبک تغذیه مدیترانه‌ای که استفاده بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات، روغن زیتون و… است، را توصیه نمود و در پایان یاد آور شد در موارد استرس شدید کمک گرفتن از متخصص حتما لازم است.

پایان پیام

خبرنگار: کامران میردورقی (میر)

کد خبر : 170278 ساعت خبر : ۱۱:۳۰ ق٫ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=170278

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.