قیمت سفره یک خانواده ایرانی چند است؟ معرفی انواع سفره‌ها

قیمت سفره یک خانواده ایرانی چند است؟ معرفی انواع سفره‌ها

به گزارش گلونی هزینه یک خانوار قشر متوسط ۴ نفره  در یک ماه که به قول معروف از بَرج‌های خود در مواد غذایی زده است و مصرف معقولی دارد در حدود یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان است. لازم به توضیح است که عدد به دست آمده حداقلی و بدون در نظر گرفتن وعده‌های غذایی با سبزیجات است.

معرفی انواع سفره:

در واقع سفره مردم به چند گروه تقسیم می‌شود. گروه متوسط که جزو دسته نسبتاً مرفه و متوسط رو به بالای دوران ماقبل گرانی‌ها بودند.

سفره زیر خط فقری‌ها که بسیاری از آنان جزو متوسطیان در عصر ارزانی بودند و سفره مرفهین که البته محققین بین قرار دادن این گروه از افراد در دسته مردم اختلاف دارند.

عده‌ای آنها را جزو مردم عادی به حساب می‌آورند و عده‌ای دیگر جزو رده آقازادگان، یا مسئولینی که دوستان پول‌داری دارند، یا افرادی که دوستان مسئولی دارند قرار می‌دهند.

از آنجایی که برآورد قیمت و اندازه‌گیری ابعاد سفره سوم مقدور نیست و گاهی آن‌قدر طولانی و کش‌دار می‌شود که تکه‌ای از آن سر از سفره‌های مردم در می‌آورد، از معرفی این گروه صرف‌نظر می‌کنیم و به دو گروه باقی می‌پردازیم.

قیمت سفره یک خانواده ایرانی چند است؟

گروه اول یعنی متوسطان رو به پایین حالا، و رو به بالای گذشته، قیمت سفره حداقلی‌شان یک میلیون و دویست و نوزده هزار و چهارصد تومان است، که آن چهارصد احتمالاً مربوط به نصف یک پر گردوی کوچک می‌شود.

 این حداقل یعنی احتمالاً صبحانه نان، پنیر معمولی و چای که خیلی هم شیرین نشده باشد.

ناهار املت، کوکوسیب زمینی، کوکو سبزی و انواع غذاهای گیاهی و بدن گوشت، شام هم که هر چه سبک‌تر بهتر، مثلاً نان و پنیر و هندوانه.

با این حساب می‌شود سفره را برای یک ماه باز نگه داشت.

در قشر زیر خط فقر اما مشکل کمی پیچیده است. سفره آنها گاهی نیست که بخواهیم رویش قیمت بگذاریم. گویا پرش می‌گیرد به پر سفره برخی مرفهین و یک‌هو برای مدتی ناپدید می‌شود.

اقتصادانان مدت‌ها وقت صرف کرده‌اند تا قیمت سفره زیر خط فقری‌ها را برآورد کنند اما تمام فرمول‌ها و معادله‌های‌شان به بن‌بست خورد و در نهایت نتوانستند حل کنند که آنها چطور در حال زندگی هستند و سفره‌شان کجاست؟

پایان پیام

نویسنده: راضیه حسینی

کد خبر : 169979 ساعت خبر : 1:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=169979
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات