گلونی

ماجرای سینما رکس آبادان باز هم تکرار می‌شود؟

ماجرای سینما رکس آبادان

ماجرای سینما رکس آبادان

ماجرای سینما رکس آبادان باز هم تکرار می‌شود؟

به گزارش گلونی ۲۸ مرداد سال ۱۳۵۷ در شهر آبادان اتفاقی افتاد که هرگز از کتاب تاریخ این کشور محو نمی‌شود.

مردم برای تماشای فیلم سینمایی گوزن‌ها ساخته مسعود کیمیایی به سینما رکس آبادان رفته بودند که ناگهان آتش‌سوزی و قفل شدن درب‌های سینما فاجعه به‌بار آورد.

ماجرای سینما رکس آبادان

در این اتفاق هولناک بیش از ۳۰۰ نفر از هم‌وطنان‌مان در آتش سوختن. آتشی که خیلی‌ها معتقدند عامدانه برپا شده بود.

به هرحال این اتفاق دردآور روی داد و خانواده‌های بسیاری عزادار شدند؛ اما این واقعه هیچگاه از ذهن ایرانی‌ها پاک نمی‌شود.

این نکته خوبی است که ما سختی‌ها و رنج‌هایی که کشیدیم را فراموش نکنیم اما به این شرط که از آن‌ها درس بیاموزیم و جلوی تکرار آن‌ها را بگیریم.

نبود مسیر خروجی مناسب برای سینما رکس آبادان و بسته شدن درها باعث شد مردم در داخل سینما حبس شوند اتفاقی که همین روزها هم به سادگی قابل تکرار است.

نمونه‌اش حادثه کلینیک سینای تهران. متاسفانه ساخت و ساز غیراصولی و چیدمان وسایل در ساختمان‌های بزرگ که طبق اصول مهندسی فرار چیده نشدند بزرگترین عامل هستند برای تکرار فاجعه سینما رکس آبادان.

تک‌تک ساختمان‌ها و مراکز شلوغ شهرهای بزرگ باید طبق اصول مهندسی مدرن ساخته و بازسازی شوند تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

متاسفانه باید بگوییم پس از ۵۰ سال از واقعه سینما رکس آبادان اگر شما به سینما یا پاساژ یا هرجای پرتردد دیگری بروید و آتش‌سوزی و انسداد راه خروجی روی دهد ما باز هم عزادار خواهیم شد.

برای اثبات این موضوع هم کافی است به راه‌پله‌های خروجی اضطراری ساختمان‌ها سر بزنید. اکثرا یا قفل هستند یا به انباری و مکانی برای سیگار کشیدن پنهانی تبدیل شدند.

این یعنی ما پس از گذشت ۵۰ سال هنوز هم از ماجرای تلخ سینما رکس آبادان درس نگرفتیم.

این یعنی ما هنوز هم ممکن است در آتش ندانم‌کاری‌ها بسوزیم. این یعنی هنوز هم ممکن است شهر یک‌پارچه سیاه‌پوش شود. و خدا نیاورد آن روز را…

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

خروج از نسخه موبایل