گلونی

کتاب مسئله اسپینوزا زندگی فیلسوف طرد شده از جامعه یهود

کتاب مسئله اسپینوزا زندگی فیلسوف طرد شده از جامعه یهود

کتاب مسئله اسپینوزا زندگی فیلسوف طرد شده از جامعه یهود

کتاب مسئله اسپینوزا زندگی فیلسوف طرد شده از جامعه یهود

به گزارش گلونی در پشت جلد این کتاب چنین آمده: «بنتو اسپینوزا، فیلسوف و متفکر قرن هفدهم و زمینه‌ساز روشنگری قرن هجدهم، در بیست‌وچهار سالگی از جامعه‌ی یهود طرد و فروش کتاب‌هایش ممنوع شد. او طبق فلسفه‌ی خودش زندگی کرد».

کتاب مسئله اسپینوزا

شاید به نظر شما هم سخت باشد این که بخواهیم عقاید و تفکرات این فیلسوف بزرگ را به طور دقیق و در قالب کتاب‌های فلسفه بخوانیم. از سوی دیگر دانستن تفکرات فیلسوفی که تاثیر زیادی بر شاعر و ادیب بزرگی چون گوته داشته، آدم را قلقلک می‌دهد.

خصوصا اگر بفهمیم که آن فیلسوف یهودی است و در نتیجه چنین اظهار نظری از گوته‌ی آلمانی بسیار تامل برانگیز است.

خب، در چنین شرایطی رمان‌ها هستند که به ما کمک می‌کنند که آن‌چه دل‌مان می‌خواهد بدانیم اما به شیوه‌ای آسان‌تر و داستان‌گونه.

کتاب مسئله اسپینوزا دقیقا همین است. بررسی زندگی فیلسوف طرد شده از جامعه یهود که سال‌ها پس از مرگش به ارزش سخن‌ها و تفکراتش پی می‌برند.

نویسنده کتاب اما، اروین د.یالوم، روان‌پزشک درجه یک آمریکایی است که به شیوه‌ای بسیار زیبا و گیرا زندگی این فیلسوف را با کمک شخصیت‌هایی که خودش برای پیشبرد داستان خلق می‌کند به بهترین و قابل فهم‌ترین شکل ممکن روایت می‌کند.

اما نکته جالب اینجاست که نصف فصل‌های این کتاب داستان زندگی اسپینوزا است و نصف دیگر مربوط به سرگذشت آلفرد روزنبرگ یکی از تئوریسین‌های بزرگ حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان است.

یکی از افراد نزدیک به هیتلر که آلمان را پاک از وجود هرگونه یهودی می‌خواسته.

ماجرای داستان روزنبرگ از سخنرانی ضدیهود او در مدرسه آغاز می‌شودو معلمش با مطرح کردن ستایش گوته از اسپینوزا او را به چالشی عمیق می‌کشاند و مجبورش می‌کند به انجام تکلیفی سخت.

این ماجرای جذاب، از زبان یالوم روایت شده، پس شک نکنید جدابیت و کششی چند برابر دارد که خواننده را تا پایان داستان با همان اشتیاق صفحات آغازین کتاب پیش می‌برد.

برای دانلود این کتاب اینجا کلیک کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل