افزایش دستمزد کارگران هزینه خرید ماسک را هم تامین نمی‌کند

افزایش دستمزد کارگران هزینه خرید ماسک را هم تامین نمی‌کند

دولت خبر افزایش حق مسکن کارگران را به عنوان یک خبر خوب و حتی هدیه می‌داند در حالی که این عددها دردی را از وضعیت بحرانی کارگران دوا نمی‌کند.

به گزارش گلونی شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان در جلسه ۱۷ خرداد حق مسکن کارگری را از ۱۰۰ به ۳۰۰هزار تومان افزایش داد.

اجرایی شدن مصوبه شورای عالی کار نیازمند تصویب هیئت دولت بود که در هفته‌های گذشته کمیسیون اقتصادی دولت این افزایش را تصویب کرد و اکنون در هیئت دولت مطرح و تصویب نهایی شده است.

افزایش ۲۰۰هزارتومانی برای تامین کسری خانوارهای کارگری در مورد هزینه مسکن شاید بزرگ شود و در بوق و کرنا کنند ولی بیشتر شبیه شوخی است.

هزینه مسکن بزرگترین بخش سبد اقتصادی یک خانواده است.

پس از اعتراضاتی که در بهار و پس از اعلام رقم حداقل دستمزد (یک‌میلیون و هشتصدو‌سی‌وپنج هزار تومان) دولت وعده افزایش آن را در نیمه‌های تابستان داد.

اکنون با این مقدار افزایش، می‌بینیم که آن وعده‌ها فقط برای ساکت کردن معترضان بوده است.

طبق عددهای رسمی وزارت کار، دستمزد سال ۹۹ یک کارگر در بهترین حالت و با احتساب حق اولاد و بن خانوار و پایه سنوات (این موارد طبیعی است که شامل همه نشود) در حدود ۲ میلیون و ۶۰۰هزار تومان است.

افزایش دستمزد کارگران هزینه خرید ماسک را هم تامین نمی‌کند

در بهمن ماه سال گذشته، سبد معیشت حداقلی خانوار ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد.

در همان زمان براساس محاسبات مستقل، خط فقر بین ۸ تا ۹ میلیون تومان تعیین شد.

سوال اینجاست وقتی خط فقر بین ۸ تا ۹ میلیون تومان است و درآمد حداقل برای سبد معیشت ۴میلیون و نهصد تومان، چگونه می‌شود با دستمزدهای وزارت کار زندگی کرد؟

می‌دانیم که تقریباً ۸۰ درصد کارگران شاغل، کارگران ساده‌ حداقل‌بگیر هستند و دریافتی آنها همین مبلغ ناچیزی است که در شورای عالی کار مصوب شده است.

وقتی ورشکستگی و تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در روزهای کرونایی و بیکاری‌های گسترده در سطح کشور را کنار این عددها بگذارید بهتر می‌شود وضعیت کارگران را درک کرد.

مثال ساده همین وضعیت کرونا است.

اگر یک خانواده ۴ نفره روزی ۴ ماسک بزنند بدون در نظر گرفتن مواد شوینده و ضد عفونی، برای یک ماه در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان باید هزینه کنند.

یعنی این مقدار افزایش حق مسکن نمی‌تواند نیازهای بهداشتی خانواده‌ها در دوران کرونا را تامین کند، چه برسد به تامین حق مسکن.

پایان پیام

کد خبر : 173632 ساعت خبر : 10:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=173632
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات