بار‌ش‌ ها خوب و سدها پر پس دیگر چرا حرف از صرفه‌جویی می‌زنید؟!

بار‌ش‌ ها خوب و سدها پر پس دیگر چرا حرف از صرفه‌جویی می‌زنید؟!

به گزارش گلونی محمد فاضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در کانال شخصی خود نوشت:

بار‌ش‌ ها خوب و سدها پر

ایران سرزمین کم‌آبی است، از اول هم بوده و سازگاری با کم آبی ضرورت این کشور است. توهم پر آبی هم از کم‌ دانشی و اقتصاد سیاسی آب بوده و هست.

سال‌هایی که بارش خوب نباشد و سدها پر نشوند، مطالبه صرفه‌جویی برای مردم معنا دارد، اما سؤال برخی این است که «حالا که بارش‌ها خوب، سدها پر، دیگه این همه مطالبه صرفه‌جویی در مصرف آب با این اوضاع کرونایی به چه معناست؟»

 آره، بارش‌ها در دو سال گذشته خوب بوده و سدها اغلب به اندازه کافی پر هستند اما مسأله این است که هیچ شهروندی «آب تصفیه‌ نشده» یا «آب خام» مصرف نمی‌کند.

آب خام باید از سدها و چاه‌ها به مراکز تصفیه منتقل، در تصفیه‌خانه‌ها تا رسیدن به سطح استانداردهایی تصفیه، و بعد از آن در لوله‌های آب شهری جاری شود.

 شما درست می‌گویید، وضعیت «آب خام» بهتر از سال‌های کم‌ بارش است؛ اما ظرفیت «تصفیه آب خام» محدود است.

 تصفیه‌ خانه‌ها بر اساس برآوردهای جمعیت شهرها و برخی متغیرهای دیگر ساخته می‌شوند. هزینه سرمایه‌گذاری بسیار سنگین چند هزار میلیارد تومانی نیز مانع آن است که تأسیسات رزرو خیلی گسترده ساخته شود و سال‌ها بیکار بمانند و فرسوده شوند و سرمایه هدر برود تا مثلاً در یک سال به‌کار بیایند، پس مصرف آب را باید حتی در سال‌های پربارش نیز درست انجام داد.

 همه شهرها و روستاهای کشور با محدودیت ظرفیت تصفیه آب مواجه هستند. پربارش بودن سال و پر بودن سدها، دلیلی برای کم‌توجهی به مدیریت مصرف نیست، بالاخص در سالی که کرونا بین ده تا بیست‌وپنج درصد بر مصرف آب در شهرها و روستاها افزوده است.

آب را در سال کرونایی دریابیم.

پی نوشت: فرض کنید یک نانوایی می‌تواند روزانه با دو شیفت کاری ده گونی آرد را به نان تبدیل کند و اگر یک شیفت کاری دیگر هم اضافه کرده و کل روز کار کند این مقدار به چهارده گونی افزایش می‌یابد.

اگر جمعیت محله این نانوایی به یکباره دو برابر شود، حتی به شرط تأمین روزی صد گونی آرد هم نمی‌تواند نان مورد نیاز محله را فراهم کند.

این عین داستان فراوانی نسبی آب خام نسبت به سال‌های کم‌آبی و وضعیت امسال است.

پایان پیام

کد خبر : 170815 ساعت خبر : 4:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=170815
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات