با صبوری در بازار بورس می توانید غوره‌هایتان را حلوا کنید

با صبوری در بازار بورس می توانید غوره‌هایتان را حلوا کنید

به گزارش گلونی، «یاسر فلاح» مدیر کل روابط عمومی سازمان بورس در توئیتی و با نقد به رفتار هیجانی مردم در بازار بورس نوشت: «می‌گویند گر صبر کنی زغوره حلوا سازم.

در مذمت رفتار عجولانه و سفارش به صبوری، هم مثل زیاد است هم روایت و داستان.

این اما در بورس و بازار سرمایه انگار خریداری ندارد! به وقت خرید، صف‌های پرحجم و به وقت فروش صفوف میلیونی.

روزهای سرخ رنگ، گویی آخر دنیا شده … چنان بفروش بفروش راه می‌افتد که بیا و ببین.

حالا همین‌ها که بوقت اصلاح فروشندگان قهاری شده‌اند، چند روز بعد در طلوع سبز بازار سهام روزهای قبلشان را با قیمت بالاتر می‌خرند؛ این می‌شود استراتژی برخی در بورس!

در قیمت پایین بفروشند و با قیمت بالا بخرند! و پس از مدتی گلایه‌مند از زمین و زمان، بورس را رانتی و بدون تحلیل معرفی می‌کنند.

نقل قولیست که می‌گوید: مردم به ندرت کاری را که به آن باور دارند انجام می‌دهند، آن‌ها کار راحت‌تر را انتخاب می‌کنند و بعد پشیمان می‌شوند…».

با صبوری در بازار بورس می توانید حلوا کنید

چه متن هوشمندانه و دقیقی! واقعاً که آقای فلاح به درستی، با دقت فراوان، بسیار علمی و سنجیده و با ذکاوت تمام، حال و احوال بازار بورس ایران را توصیف کردند.

گویا آقای فلاح ضرب‌المثل «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازم» را همیشه سرلوحه زندگی‌شان قرار داده‌اند که توانستند با صبری وصف نشدنی، رفتار هیجانی مردم را تحلیل نمایند که در ادامه نیز هشتک نه به رفتار هیجانی در بورس، پا به عرصه وجود نهاد.

اما ای کاش ایشان بدانند که ما مردم از همه جا بی‌خبر هم ضرب‌المثلی بینمان رایج است که باعث شده است چنین رفتارهای هیجانی در ما بروز کند. آن مثل عبارتست از: «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است».

در واقع ما مردم عادی نه در مدرسه درسی به نام کنترل هیجان در بازار بورس را خوانده‌ و نه در دانشگاه چند واحد در رابطه با اقتصاد و بازار بورس گذرانده‌ بودیم. گوش شیطان کر! اهل کتاب و مطالعه هم که نیستیم.

پس فقط می‌ماند اینکه چشم‌مان به دهان مسؤلینی چون آقای فلاح باشد.

وقتی از یک طرف دولت قرار می‌گذارد که گشایش اقتصادی ایجاد کند و سهام عدالت و سهام نفتی را وارد بورس می‌کند و از طرف دیگر رئیس دولت نیز از اوضاع به سامان بورس سخن می‌گوید، خب معلوم است که همه مردم بخر بخر و بفروش بفروش راه بیاندازند.

آیا هنگامیکه در خرداد ماه و در اوج کرونا، ما مردم مقابل پیشخوان‌های دولت صف‌های طولانی بسته بودیم تا کد بورسی دریافت کنیم بیشتر به این جملات حکیمانه‌ای احتیاج داشتیم یا الان؟

آیا آن زمان که مردم سرمایه زندگی‌شان را بدون آگاهی از روزهای سرخ و طلوع سبز بازار بورس به فروش می‌رساندند تا در بورس سهام بخرند لازم نبود تا مدیری یا مسؤلی بیاید و توضیحات لازم را بدهد؟

آیا آن زمان که مشاورین به رئیس جمهور پیشنهاد فروش پته نفتی را در قبال سکه و دلار مردم ارائه می‌داد، وجود چنین تفکر عاقلانه‌ای بیشتر نیاز نبود؟

مردم گله‌مند هستند اما نه به خاطر رانت‌های بورسی. آنها می‌گویند: «نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی/ بی‌وفا این زودتر می‌خواستی حالا چرا».

پایان پیام

نویسنده: بهاره حاصلیان

کد خبر : 172941 ساعت خبر : 10:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=172941
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات