خودخواهی اجتماعی چیست و به چه کسانی می‌گویند خودخواه اجتماعی؟

خودخواهی اجتماعی چیست و به چه کسانی می‌گویند خودخواه اجتماعی؟

به گزارش گلونی خیلی اتفاقی فهمیدم که یک روانشناسی که خیلی سرش می‌شده، گفته که: «سفر کردن در این شرایط نشان‌دهنده‌ی خودخواهی اجتماعی است».

البته خب راستش را بخواهید، من خودم نمی‌دانم دقیقا چه چیزی است. از وقتی این ترکیب را شنیده‌ام، مدام با خودم تکرارش می‌کنم: «خودخواهی اجتماعی» انگار ترجمه شده‌ی یک واژه‌ی باکلاس ایسم‌دار است که یک فیلسوفی چیزی در قرن نوزدهم به کار برده است.

به نظرم حیف است به کسانی که در این شرایط به سفر می‌روند، از چنین الفاظی استفاده کنیم. آن‌ها لایق چنین کلمه‌های باکلاسی نیستند.

مثلا فکر کنید به یک نفر که در این شرایط همه‌ی توصیه‌ها و التماس‌ها را نادیده گرفته و پاشده رفته سفر، بگوییم تو یک خودخواه اجتماعی هستی.

آن‌ها که بر نمی‌گردند بگویند: «خب خودخواه اجتماعی دیگر چه کوفتی است؟» چون برایشان افت دارد که چیزی را ندانند و باید نشان دهند که ذاتا همه‌چیزدانند.

می‌بینند این ترکیب چیز باکلاسی است و خوشحال می‌شوند.

بعد در جوابتان می‌گویند: «بله! البته که من خودخواه اجتماعی هستم. شما خیلی به من لطف دارید که چنین چیزی می‌گویید. من البته خودخواه خیلی آماتوری هستم. مرحوم پدرم، استاد بنده بود.» و آنوقت شما برای رعایت ادب باید بگویید:« خدا پدرتان را بیامرزد».

شاید فکر کنید که قضیه اینجا تمام می‌شود. نه! احتمالا آن آدم بعدش از خودش عکس می‌گیرد و توی اینستاگرام می‌گذارد و در مورد این می‌نویسد که نائل شدن به مقام خودخواه اجتماعی، چه حسی دارد.

احتمالا از همه‌ی دست اندرکاران هم تشکر کند. تهش هم بگوید:

«مثبت ببینید. چه کسی فکر می‌کرد کرونا باعث شود من به چنین افتخاری دست پیدا کنم؟» بعد هم می‌رود کلاس‌های موفقیت می‌گذارد و به افراد آموزش می‌دهد که چگونه باید تبدیل به یک خودخواه اجتماعی شوند. با شعاری مثل:« خودخواه اجتماعی درونت را پیدا کن!»

حالا ما که جد اندر جد از این چیزها سرمان نشده. ولی همچنان معتقدم که این‌ها لایق چنین القاب باکلاسی نیستند. آن‌هایی که در این اوضاع سفر می‌روند را صرفا باید ناسزا گفت. والسلام.

پایان پیام

نویسنده: ساینا محمدیان

کد خبر : 171261 ساعت خبر : 9:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=171261
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات