دلایل سرعت گرفتن نابودی جنگل‌های هیرکانی در سال‌های اخیر

دلایل سرعت گرفتن نابودی جنگل‌های هیرکانی در سال‌های اخیر

نجات از عصر یخبندان و نابودی به دست قاچاقچیان؛ سرنوشت غم‌انگیز جنگل‌های هیرکانی

به گزارش گلونی در چهل سال اخیر سطح جنگل‌ های هیرکانی از سه‌میلیون و ۶۰۰هزار هکتار به حدود یک‌میلیون و ۸۰۰هزار هکتار یعنی تقریبا به نصف رسیده است.

این جنگل‌ها که از دوره یخبندان زمین جان سالم به‌در برده‌اند و با گدشت میلیون‌ها سال به ۱۴۰۰ نزدیک شده‌اند با سرعت بسیار درحال ناپدید شدن هستند.

راش، بلوط، توسکا، افرا، نارون و انواع بسیاری از درختان چندصدساله‌ی جنگل‌های هیرکانی، سرمایه‌های ارزشمند ملی و جهانی هستند که این روزها درحال تبدیل شدن به سرمایه شخصی قاچاقچیان و متخلفان سودجو هستند.

دلایل سرعت گرفتن نابودی جنگل‌های هیرکانی

قاچاقچیان چوب دیگر لازم نیست فعالیت خود را مخفی کنند

این روزها در نبود سیستمی کارآمد برای حفاظت از جنگل‌های ارزشمند هیرکانی، قاچاقچیان چوب بیشتر از هر زمان دیگری، بی‌وقفه و بی‌پروا مشغول جنگل‌تراشی هستند.

گزارش‌های منتشر شده از شاهدان عینی بسیار تکان‌دهنده‌اند.

این شاهدان مردم‌بومی، کارگران معادن ذغال‌سنگ یا محیط‌بانان و جنگل‌بانانی هستند که در نبود قانونی کارآمد توان مقابله با قاچاقچیان چوب را ندارند.

این شاهدان می‌گویند در جنگل‌های هیرکانی این روزها درختان ۱۰۰ساله تا یک‌میلیون ساله قطع می‌شوند و این را می‌توان از قطر تنه درختان متوجه شد.

قاچاقچیان چوب دیگر لازم نیست فعالیت خود را مخفی کنند، جلوی چشم ماموران منابع طبیعی وارد جنگل‌های بکر مازندران می شوند و باوجود ثبت دوربین‌های منابع طبیعی و گزارش جنگلبانان حتی درختان کنار جاده را قطع می‌کنند‌.

بدون هیچ واهمه‌ای بار سه تُنی چوب را به نیسان می‌بندند و به چوب‌بُری‌هایی می‌بَرند که بر کار آنها نیز نظارتی وجود ندارد و تَن درختان چندصدساله را به قیمت ناچیزی به مزایده می‌گذارند.

برای مثال فعالیت آزادانه ۱۰ قاچاقچی چوب، تنها در ۲۰۰هکتار از جنگل‌های آمل بارها به سرجنگلبانی گزارش شده‌است و پاسخ این بوده که این اتفاق در منطقه تحت حفاظت ما رخ نداده است.

به گفته یک مامور منابع طبیعی در استان مازندران، هم‌زمان با فصل زادآوری آهوها، قاچاقچیان حیوانات هم به قاچاقچیان چوب اضافه می‌شوند.

او شاهد بوده که ۱۰ خودروی حامل گوشت آهوها از این منطقه جنگلی خارج شده‌اند و در این بازه زمانی حساس، نیرویی از محیط‌زیست استان برای سرکشی نیامده است.

دلیل بی‌پروایی قاچاقچیان و‌ ناتوانی جنگلبانان چیست؟

در نبود برنامه حفاظتی کارآمد، جنگل های هیرکانی تبدیل به یک منبع درآمد بادآورده برای سودجویان شده‌اند.

قاچاقچیان چوب و چوب‌بُرهای متخلف، با صرف کمترین هزینه به‌راحتی از این منبع ملی و جهانی سود می‌برند.

این افراد در یک شبانه‌روز از یک منطقه ۵۰۰‌هکتاری، بیست تا بیست‌وپنج‌ تُن چوب صنعتی خارج می‌کنند.

درواقع با کار روزانه‌ی هر قاچاقچی در یک هفته، ۴۰۰ درخت قطع و آماده حمل می‌شوند.

اگرچه در اردیبهشت‌ماه امسال، گزارش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده، باعث شد تعدادی ایست‌ بازرسی با همکاری مشترک یگان حفاظت منابع طبیعی، سپاه و نیروی انتظامی ایجاد شوند و تا حد زیادی ترس در دل قاچاقچیان بیندازند، اما فعالیت موثر این ایستگاه‌ها کمتر از یک‌ماه ادامه داشت.

با پرداخت نشدن حقوق ماموران برای این حفاظت ۲۴ساعته، تعداد نیروی انسانی این ایستگاه‌ها به یک مامور منابع طبیعی کاهش یافت و چون ماموران منابع طبیعی ضابط قضایی نیستند، این ایستگاه‌های بازرسی اثرگذاری خود را از دست دادند و به گفته ماموران منابع طبیعی، چند تن از قاچاقچیانی که در این دوره از فعالیت‌شان جلوگیری و جریمه شدند، دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند.

نتیجه عکس «طرح تنفس جنگل»

پس از آغاز «طرح تنفس جنگل» در سال ۹۶ بهره‌برداری‌های مجاز از جنگل‌های هیرکانی توسط شرکت‌های صنعتی متوقف شد و حفاظت از این جنگل‌ها از طرف دولت به شرکت چوب و کاغذ استان مازندران واگذار شد.

دولت سعی داشت کمبود نیروی حفاظتی را با استفاده از نیروهای این شرکت جبران کند، اما در نتیجه‌ی پرداخت نامنظم حقوق این نیروها از سوی دولت، نظارت بر جنگل دیگر عملا انجام نشد و روند سابق حفاظت از جنگل‌های هیرکانی نیز دچار مشکلات متعدد شد.

در کنار این نظارت ضعیف، بازدارنده نبودن قوانین، وضع نشدن جریمه‌های سنگین از سوی نظام قضایی، عوارض سنگین واردات چوب، افزایش قیمت ارز و فقر و بی‌کاری، دست‌به‌دست هم دادند تا قاچاق چوب‌های جنگلی توسط برخی از بومیان منطقه به راهی آسان برای کسب درآمد تبدیل شود.

آیا این روند معیوب ادامه خواهدداشت و جغرافیای ایران شاهد از دست رفتن سرِ سبزِ خود خواهدبود؟

پایان پیام

کد خبر : 172370 ساعت خبر : 9:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=172370
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات