غار یخی چما یکی از بزرگترین منبع آب شیرین کشور در کوهرنگ چهار محال و بختیاری

غار یخی چما بزرگترین منبع آب شیرین کشور در کوهرنگ چهار محال و بختیاری.

به گزارش گلونی  این غار در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ علیخان از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و در شمال غرب استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

این غار مقابل دشت چما مانند دخمه‌ای پر از برف است. جالب است بدانید ارتفاع برف‌های آن تا پنجاه متر هم می‌رسد.

غار یخی چما بزرگترین منبع آب شیرین کشور در کوهرنگ

چما یا «چی ما» از گویش لری بختیاری عشایر منطقه گرفته شده است.

انباشت برف در قسمت صخره‌ای تنگه، طی سالیان دراز، باعث به وجود آمدن این غار شده است. این غار زیبا یکی از نادرترین غار یخی ایران به شمار می‌رود. زیبایی خیره کننده این غار چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

جالب است بدانید غار یخی چما یکی از بزرگترین منبع آب شیرین کشور است. از آب شدن یخ‌های این غار چشمه‌ای جاری شده که به سد کوهرنگ می‌ریزد. همچنین آب این چشمه بسیار سرد است.

سطح برفی این غار محلی برای تفریح جوانان و نوجوانان عشایر این منطقه شده است. همچنین در سال‌های اخیر مسابقات اسکی تابستانه کشور هم در این منطقه برگزار می‌شود.

اگر قصد سفر به این غار را دارید توصیه‌های ایمنی را پشت گوش نیندازید.

در فصل‌های گرم و کم بارش از رفتن به این غار خودداری کنید. زیرا در فصول گرم ضخامت یخ‌ها کم شده و بسیار سست و نازک می‌شوند. به همین دلیل خطر سقوط قندیل‌های یخی بسیار محتمل و خطرناک است. پوشیدن کفش مخصوص برای جلوگیری از لیز خوردگی را فراموش نکنید.

با وجود زیبایی بی نظیر غار چما، این غار برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است. اگر قصد سفر به این غار زیبا را دارید توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرید. وسایل لازم را همراه خود ببرید و از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 171819 ساعت خبر : 7:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=171819
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات