مارهای ایران و تنوع زیستی آنها و چالش‌های مرتبط با حفاظت

مارهای ایران و تنوع زیستی آنها و چالش‌های مرتبط با حفاظت آنها

نکته: لطفا برای لود شدن ویدئو به پایین این برگه بروید و روی «خروج از نسخه موبایل» بزنید تا بتوانید ویدئوها را ببینید.

مارها گروهی از خزندگان هستند که با مجموعه‌ای از خصوصیات مورفولوژیکی، آناتومیکی، بیولوژیکی و اکولوژیکی شناخته می‌شوند.

‌به این ترتیب، مارها خزندگانی‌اند که دارای بدنی کشیده و بدون دست و پا هستند، کمربند سینه‌ای یا عضو حرکتی جلویی در آنها اصلا دیده نمی‌شود و تنها بعضی از مارها دارای بخشی از کمربند لگنی و عضو حرکتی عقبی‌اند که به صورت دو زائده در دو طرف مخرج دیده می‌شوند.

بدن کشیده آنها دارای تعداد زیادی مهره کمر است که هر کدام دارای یک جفت دنده آزاد است (مارها جناق سینه ندارند)؛ به دلیل داشتن تعداد زیاد مهره‌های کمر و دنده‌های آزاد، مارها بدنی بسیار انعطاف‌پذیر دارند.

فک پایین مارها در قسمت جلویی آزاد است و با یک رابط لیگامنتی به هم متصل می‌شوند؛ درنتیجه هنگام بلع غذا، نیمه چپ و راست فک پایین مارها می‌توانند از هم باز شده و حتی مستقل از هم حرکت کنند.

مارها فاقد گوش خارجی و منقذ گوش‌اند بدن مارها با فلس‌های اپیدرمی پوشیده شده است. مارها تخم گذار یا تخم‌گذار زنده‌زا هستند.

مارهای ایران

آپارات گلونی را دنبال کنید

لینک خرید کتاب‌

کتاب مارهای ایران
کتاب مارهای ایران

همه مارها گوشتخوارند. مارهای خشکی‌زی در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب پراکنش دارند، همچنین به صورت گسترده‌ای در جزایر اقیانوسی پراکنش یافته‌اند، به علاوه مارهای دریایی نیز در اقیانوس های آرام و هند پراکنده شده‌اند.

در ایران ۸۳ گونه مار متعلق به ۳۵ جنس و ۷ خانواده گزارش شده است.

کوچکترین مار ایران، مار خاکی (Myriopholis macrorhyncha) است که نمونه‌های بالغ آن غالبا ۸ تا ۱۵ سانتی متر هستند و بزرگترین نمونه  مشاهده شده از آن در کشور فقط ۲۷ سانتی متر طول دارد.

در مورد بزرگ‌ترین مار ایران، هرچند گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد افعی گرزه (جنس Macrovipera) با ۱۶۸ سانتی متر بزرگترین مار ایران است، اما در سال‌های اخیر عکس‌هایی از افعی گرزه با طول بیش از ۲ متر نیز به دست آمده است.

پایان پیام

کد خبر : 169647 ساعت خبر : 1:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=169647
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات