ارس سرانی شیروان یکی از سه درخت کهنسال کشور در خراسان شمالی

ارس سرانی شیروان یکی از سه درخت کهنسال کشور در خراسان شمالی

به گزارش گلونی این درخت کهنسال یک اثر طبیعی ملی در استان خراسان شمالی است. این درخت در منطقه‌ای کوهستانی، نزدیک روستای سرانی و در فاصله ۵۲ کیلومتری شمال شهر شیروان (نزدیکی مرز ایران با ترکمنستان) قرار گرفته.

 قطر تنه این درخت ۲۷۰ سانتی متر بوده و کهنسال‌ترین اُرس استان خراسان شمالی است. این درخت در دامنه‌های اطراف روستا که دارای پوششی از درختان اُرس است قرار دارد.

ارس سرانی شیروان یکی از سه درخت کهنسال کشور

قدمت این درخت تنومند در حدود ۲ هزار و ۷۰۰ سال است. گفته می‌شود قدمت آن به دوره پیش از حکومت هخامنشیان بر ایران باز می‌گردد.

اُرس با همان سرو کوهی، گونه‌ای بسیار ارزشمند و دارای عمری طولانی است. این درخت همیشه سبز، در مناطق کوهستانی و در ارتفاعی بیش از دوهزارو ۵۰۰ متر می‌روید.

این درخت در مقابل هر گونه اقلیمی مانند خشکی، گرما و گرمای زیاد مقاوم است.

ریشه این درخت به گونه‌ای است که در دل سنگ‌های مستحکم نفوذ کرده تا به آب برسد. از این جهت به آن در زبان محلی اُورِس (جست ‌و جوگر آب) می‌گویند. همین امر باعث شده که این درخت استقامت زیادی داشته باشد.

در گذشته از چوب این درخت در پل سازی، راهسازی، ساختن خانه‌های روستایی و چادرهای عشایر استفاده می‌شد. قطع بی‌رویه این گونه گیاهی به منظور تهیه سوخت و یا خانه سازی باعث کاهش جنگل‌های اُرس شده است. به‌ گونه‌ای که در سال ۱۳۷۱ قانون ممنوعیت قطع این درخت به تصویب رسید.

رویش‌گاه درخت اُرس شمال ایران، غرب تا شرق در امتداد دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز و از شمال غربی تا جنوب در امتداد ارتفاعات البرز و زاگرس است.

این طبیعت میراث هزاران ساله ما است باشد که همه در حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم. با توجه به آمار نگران کننده تخریب مراتع در کشور، درخت کاری اهمیت زیادی دارد. اگر هر کدام از ما سالانه یک درخت بکاریم و ازآن نگهداری کنیم، سهم کوچک اما غیر قابل انکاری برای حفظ این طبیعت زیبا ایفا کرده‌ایم.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177020 ساعت خبر : 5:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177020
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات